23948sdkhjf

Maersk Line hentede markedsandele i 2009

Nils Smedegaard Andersen erkender, at containergiganten selv bidrog til krisen med en alt for aggressiv prispolitik.

Nils Smedegaard Andersen erkender, at containergiganten selv bidrog til krisen med en alt for aggressiv prispolitik.



Maersk Line har øget rederiets markedsandel på det globale containermarked i 2009. Det oplyste A.P. Møller-Mærsk adm. Direktør Nils Smedegaard Andersen på et seminar på Handelshøjskolen, skriver RB-Børsen.

- Vi har fået markedsandele. Ikke i priskonkurrence med andre rederier, men efter en krise er der en masse kunder, der har søgt mod rederier, der ikke er overlevelsestruet Volumenerne er kommet op igen, og vi kommer ud af 2009 uden betydeligt tab af volumen, sagde Smedegaard, der fastslog at udfordringen nu var at få fragtraterne op på et holdbart niveau.

Han erkendte, at containergiganten selv har medvirket til at skærpe krisen. Mængderne i Maersk Line faldt måned for måned med 20-25 procent og konkurrencen i branchen ophørte med at være rationel.

- Så for at sikre, at krisen blev rigtig alvorlig, valgte vi så også at sænke raterne 25 pct. Det er konkurrence, når det er værst.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078