Brugte skibe henter dårlige priser
Danske rederier har svært ved at sælge de brugte skibe – en forretning, der traditionelt har givet ekstra millioner i kassen.
Børsnoterede danske rederier har i årtier drevet en lukrativ sideforretning, når man solgte brugte skibe med en oftest pæn fortjeneste. Men med en massiv overkapacitet inden for praktisk tage alle segmenter i skibsfarten, så er appetitten på brugte skibe i bund. Det samme gælder prisniveauet, skriver Berlingske Business i dag torsdag.
Rederierne Mærsk, D/S Norden, Torm og Nordic Tankers har siden 2006 solgt skibe for lige ved 20 milliarder kroner. Heraf tegnede Mærsk sig alene for godt 15 milliarder kroner. Det er faktisk mere end rederigiganten tjente ved at sejle med skibene.
Salget af brugte skibe udgør altså en særdelses væsentlig del af forretningen. Derfor slår det sløje marked for brugte skibe også ekstra hårdt i en tid, hvor fragtraterne er helt i bund.
Mærsk tjente i 2008 omkring 1,7 milliarder ved salg af skibe. I de første tre måneder af 2009 tjente rederiet kun 176 mio. kroner ved salg af skibe.
En lignende udvikling ses hos de tre andre rederier.
- I det forløbne år har der været meget lidt eller næsten ingen aktivitet på markedet for brugt tonnage. Selvfølgelig kan man altid sælge, hvis prisen er lav nok. Men rent økonomisk skal det kunne svare sig i forhold til at lægge skibene op. Og det har vi altså vurderet, at det kunne det ikke i de fleste tilfælde, siger Jesper Cramon, der er senior vice president i Mærsk til Berlingske.
Skibsmægler Jesper Bo Nielsen, Nitasco, vurderer at udviklingen er blevet forstærket fordi, der typisk er meget store lån i skibene. Det umuliggør omtrent et salg i de tilfælde, hvor den aktuelle salgspris ligger under den sum, der er lånt i skibene.
Jesper Bo Nielsen, som er skibsmægler hos Nitasco, mener, at den nedadgående udvikling i høj grad skyldes de store lån i skibene.
- Mange skibe vil ikke kunne få pengene hjem til at dække gælden, hvis de skal sælges til dagens priser, udtaler skibsmægleren ifølge avisen.