De glemte kombi-transporter
Frie Danske Lastbilvognmænd kritiserer cabotage-pakken.
FDL peger på, at der fortsat er ”frit slag i bolledejen” for udenlandske chauffører i og med, at det fortsat er lovligt, at udføre kombi-transporter – det vil sige at det f.eks. er lovligt at losse og læsse en container og transportere godset inden for en radius på 150 km i lige luftlinie.
- Hvilket vil sige, at man fra Fredericia Havn kan nå ud til rundt regnet to – tredjedele af hele Danmark. Det samme gælder i vid udstrækning for Århus Havn og på Sjælland kan man fra containerhavnene nå ud i stort set de fjerneste afkroge øst for Storebælt, påpeger FDL.
- Undtagelsen med kombi-transporter er desværre endnu et eksempel på, hvor lidt skiftende transportministre, andre politikere og embedsmænd interesserer sig for at skabe præcis de rammer, som rigtige, seriøst arbejdende danske vognmænd har krav på, skriver FDL. Som det er nu, er regelsættet for cabotage-kørsel en narresut. Hullet er som en ladeport og stort set umuligt at kontrollere bare nogenlunde effektivt.
FDL vurderer også, at der allerede er danske vognmænd med udenlandske selskaber og chauffører, der udnytter dette smuthul.
FDL-kommentaren mener det er ”forstemmende at høre Lars Barfoed sige, at danske vognmænd skal konkurrere på viden og kvalitet. For langt de fleste transportkøbere er hamrende ligeglade med, om det er en forhutlet rumæner, bulgarer, polak eller lette, der sidder bag rattet, når bare varen når frem.”
- Hvis ellers transportministeren og en stor del af vore transport- og retspolitikere ville dykke helt ned i materien, ville de hurtigt finde ud af, hvordan tingene hænger sammen, og hvor alvorligt situationen er for danske vognmænd. Enhedslistens Per Clausen og Socialdemokratiets Jens Christian Lund har jo ret, når de taler om social dumping, lyder det fra FDL.