Flere miljøvenlige lastbiler
Men alligevel blev den gennemsnitlige maut-kilometer væsentligt dyrere end planlagt i 2009.
Fra januar til november blev 48,8 procent af de tyske maut-kilometer kørt af euro 5-lastbiler. I 2008 var andelen 32,3 procent.
Andelen af euro 3-køretøjer faldt fra 49 til 37 procent – og i november var andelen helt nede på 33,5 procent.
Bundesamt für Güterverkehr vurderer, at det er overkapaciteten på markedet, der har fået transportvirksomhederne til at holde euro 3-lastbulerne hjemme, for at spare maut ved at køre euro 5-lastbiler.
På trods af flere miljøvenlige lastbiler på vejene kostede den gennemsnitlige maut-kilometer 18,1 cent, og det er væsentligt mere end de 16,3 procent som det tyske trafikministerium havde forudsagt da mautsatserne blev hævet ved årsskiftet. De tyske transport-organisationer havde forud for forhøjelsen advaret ministeriet om, at beregningerne ikke holdt stik.
I 2008 kostede den gennemsnitlige maut-kilometer 12,5 cent.