23948sdkhjf

DTL: Vælg digitalt vejkort nu

Regeringen vil gøre trafikken i Danmark grønnere og mere sikker med Intelligent Trafikstyring.

Regeringen vil gøre trafikken i Danmark grønnere og mere sikker med Intelligent Trafikstyring.



I den proces bør Danmark fremskynde udviklingen af et digitalt vejkort, mener DTL.

- I de kommende år bør hovedprioriteringen være et digitalt vejkort, der giver de danske transportvirksomheder langt bedre muligheder end i dag for at planlægge deres ruter optimalt – både i selve førerhuset og hjemme i virksomhederne, sagde DTLs cheføkonom Ove Holm 18. januar på konferencen Fremtidens Transport II i København.

Et digitalt vejkort er forudsætningen for en effektiv anvendelse af ITS, idet det giver en meget præcis og detaljeret information om et hvilket som helst sted på vejnettet. Sverige og Norge har allerede digitale vejkort, og ITS blev af Infrastrukturkommissionen udnævnt til at være blandt de lavt hængende frugter, man med fordel kunne udnytte for at reducere trængsel og undgå unødigt brændstofforbrug.

Folketinget har allerede afsat 20 mio. kr. til et forprojekt om ITS og et Digitalt Vejnet, og senere skal der tages beslutning om et landsdækkende Digitalt Vejnet.

DTL mener der bør udvikles et digitalt vejkort med tilhørende kortlægning af et landsdækkende vejnet med henblik på klassificering af det samlede vejnet og færdiggørelse af "fremkommeligshedsvejnettet" for lastbiler.

Nyttige oplysninger

- Der skal derfor afsættes midler til etableringen af et digitalt vejkort for hele Danmark. Et sådant digitalt vejkort vil være en fortsættelse af regeringens bestræbelser på at skabe et digitalt Danmark, siger Ove Holm.

Et digitalt vejkort kan indeholde data om bæreevne af vejbelægninger, broklasser og frihøjde med mere. Men også andre fremkommelighedsproblemer som f.eks. vejarbejde og kø.

Ove Holm understreger, at ITS ikke kun skal være for lastbiler:

- Det vil have en begrænset effekt kun at lave en ITS-indsats for den tunge transport. Det skyldes, at lastbiler og bussers del af trængselsproblemet – især i myldretiden – er begrænset. På den miljømæssige side er netop myldretiden kritisk for tunge køretøjers brændstofforbrug. En lastbil, der kører ujævnt med en gennemsnitshastighed på 40 km/t, bruger 34 pct. mere diesel end med en jævn gennemsnitshastighed på 80 km/t, siger Ove Holm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11