Vækst i Fjernøsten løfter luftfragten
December-tal fra de store luftfartsselskaber viser tydelig fremgang for luftfragten.
Det er væksten i Asien – og især trafikken over Stillehavet – der har skubbet fragtomsætningen i vejret hos en håndfuld af de største luftfragtsselskaber.
Kun Lufthansa Cargo går imod strømmen med en fragtvolumen, der er faldet med 10,5 procent til omkring 1,5 millioner tons i 2009, set i forhold til 2008. Det tyske luftfragtselskabs lastningsgrad faldt med 2,3 procent til 63,6 procent.
Det står i stærk kontrast til udviklingen hos andre sværvægtere i luftfartsindustrien.
Cathay Pacific og Dragonair fløj 144.000 tons fragt og post i december. Det er en fremgang på 25 procent, sammenlignet med december 2008, hvor finanskrisen ramte luftfragtsindustrien med fuld kraft. Lastningsgraden er øget med 16 procent til 78,6 procent, mens kapaciteten var indskrænket med 3,3 procent. For hele 2009 er der dog tale om et fald på 7,1 procent, mens kapaciteten er reduceret med 13,1 procent.
Det er ikke kun asiatiske luftfragtselskaber, der klarer sig bedre.
British Airways produktion blev i december øget med 7,2 procentpoint set i forhold til samme måned året før målt i forhold til samme måned året før. For hele 2009 er der tale om et fald i fragtomsætningen på 4,9 procent.
Air France-KLM’s luftfragtsforretning kan også melde om fremgang på trafikkerne på selskabets netværk i Asien, der har øget lastningsgraden markant. Frem til november har det fransk-hollandske selskab dog tabt næsten en femtedel af omsætningen.
Ifølge britiske Transport-Intelligence, så er fremgangen i luftfragtsindustrien hjulpet godt på vej af den drastiske nedskæring i kapaciteten i containerskibsfarten. Sene jule-ordrer fra nordamerikanske importører – her under af legetøej – har også bidraget positivt.