Køge skaber fortsat problemer
Miljøet og trafiksikkerheden lider under kommunens forbudszone mod lastbilerne med større lasteevne, mener DTL.
Efter hård kritik fra bl.a. DTL, Dansk Erhverv og mange forretninger i Køge centrum har Køge Kommunes teknik- og miljøudvalg nu besluttet at udvide dispensationen for lastbiler med totalvægt over 18 tons. Dispensationen gælder i tidsrummet 07.00 til 11.00 på hverdage (undtaget lørdage), og den mulighed gælder kun frem til 1. september 2010. Gennemkørende lastbiler får således ikke mulighed for at søge dispensation. Udvalget tilføjer dog, at ”der snarest vil blive indledt en dialog mellem forvaltningen, politikerne og de aktører, der har givet deres mening til kende over for Køge Kommune.”
- Vi mener ikke, at udvalgets beslutning udgør nogen brugbar løsning. Forbuddet mod lastbiler over 18 ton bør ophæves, da den foreslåede ”mellemløsning” vil give en stor administrativ byrde både for den enkelte transportør, men også for kommunen at skulle søge og behandle dispensationer.
Det er også et særskilt problem, at der ikke kan leveres lørdag, siger DTLs cheføkonom Ove Holm.
DTL opretholder derfor klagen til Rigspolitiet og har over for Rigspolitiet understreget, at klagen bør have opsættende virkning, så længe Rigspolitiets behandling er i gang.
- Det koster hver dag transportvirksomhederne dyrt, at Køge Kommune har gjort leveringen af varer til midtbyen meget mere besværlig. Dertil kommer, at zonen medfører, at der i stedet skal bruges mange flere lastbiler med mindre lasteevne – det giver jo flere lastbiler i Køges centrum med deraf følgende konsekvenser for trafiksikkerheden. Zonen har også – fordi lastbilerne nu skal køre en omvej uden om zonen – negative konsekvenser for CO2-udledningen, siger Ove Holm, der ser frem til den dialog om zonen, som Køge Kommune har indbudt bl.a. DTL til.