Kallas tegner godt
Siim Kallas gav tegningen til en god periode som transportkommissær, mener DTL’s EU-chef.
- Han virker som en dygtig politiker, der lytter til de implicerede parter, og som ikke hovedkulds følger én retning i vigtige sager, siger Søren Hyldstrup Larsen efter at have overværet Europa-Parlamentets høring af den nye kommissær.
I tre timer skulle den estiske kommissær svare på spørgsmål fra medlemmerne af parlamentet om sin holdning til og planer for alle områderne inden for transport. Der var i høj grad fokus på passagerer, sikkerhed, infrastruktur, det indre marked og energi.
- Siim Kallas besvarede spørgsmålene åbent, ærligt og med en vilje til at diskutere de enkelte sager med alle parter, inden han lægger sig fast på en politik. I særdeleshed understregede Kallas gentagne gange behovet for at have konkrete tiltag, der kan vedtages og indføres og gøre en forskel i de kommende 5 år, fortæller Søren Hyldstrup Larsen.
Adspurgt direkte om vejtransport og de store forskelle, der er mellem medlemslandene i kontrol og sanktioner, understregede han, at der er behov for en bedre harmonisering på dette område, ligesom der er behov for en energisk kontrol af reglerne.
- Det er min opgave at sikre, at EUs regler anvendes alle vegne og på samme måde, sagde Kallas, der heller ikke er afvisende for en mere åben cabotagelovgivning på længere sigt – men han erkender behovet for at se på de økonomiske konsekvenser i medlemslandene.
Kallas udtrykte derfor også forståelse for, at de sociale regler for vejtransport godt kan have behov for at blive forbedret og ikke mindst bedre indført i alle landene, om det så gælder køre- og hviletid, arbejdstid mv. Desuden erkendte han også, at alle de forskellige kørselsrestriktioner i EU også hæmmer det Indre Marked.
Fornøjelse- Det er en fornøjelse, at se en kommissær, der lægger vægt på praktiske og konkrete tiltag, og som erkender betydningen af at alle regler indføres og kontrolleres i alle lande. Der er stadig for mange lande, der tolker EU-regler forskelligt, hvad der er til gene i det daglige for vognmændene. Det er DTLs forventning, at det også betyder, at han vil tage hensyn til alle parters synspunkter og finde den rette balance i sine politikker. Således vil vi fx holde ham fast på, at han er villig til at tage en åben debat om modulvogntog i EU, siger Søren Hyldstrup Larsen.
Også Venstres EU-parlamentariker Anne E. Jensen, der sidder i Europa-Parlamentets transportudvalg var tilfreds med den kommende kommissærs afvisende holdning til statsstøtte.
- Statsstøtte er den fri konkurrences hovedfjende, og i et frit og åbent marked som EU, er det noget vi må bekæmpe med alle midler. Danske havne og dansk skibsfart bliver udsat for urimelig konkurrence, når deres konkurrenter i andre lande modtager ulovlig statsstøtte, udtaler hun