23948sdkhjf

Vinterkørsel med ugentligt hvil

Mange vognmandsvirksomheder kører på højtryk på alle tider af døgnet for at holde Danmark kørende trods vintervejrets hærgen.

Mange vognmandsvirksomheder kører på højtryk på alle tider af døgnet for at holde Danmark kørende trods vintervejrets hærgen.



Selve kørslen med saltspredere, sneplove og snedynger, der skal væk, er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne, men hvis chaufføren har mikset vinterkørslen med almindelige transporter i ugens løb, så kræver Rigspolitiet, at der tages hensyn til reglerne om det ugentlige hvil - med særlig opmærksomhed omkring weekenderne. Det skriver DTL.

Har en chauffør eksempelvis kørt efter køre- og hviletidsreglerne alle dagene op til en weekend, så skal han senest afholde sit ugentlige hvil 6 x 24 timer efter afslutningen af det sidste ugentlige hvil.

Det kan betyde, at chauffører, der skal udføre snerydning eller saltning i weekenden, ikke må have kørt lastbil i de sidste dage op til weekenden. De skal nemlig holde hvil i løbet af ugen for i givet fald at kunne udføre vintertjeneste i weekenden. En anden mulighed er, at der indregnes flere chauffører i beredskabet til vintertjeneste.

Nyfortolkninger

DTL anbefaler, at vognmændene kontakter Vejdirektoratet eller kommunen, hvis de kan se, at de kan få problemer med at opfylde deres vinterkontrakt på grund af den nye fortolkning af køre- hviletidsreglerne i forhold til det ugentlige hvil.

Vognmændene opfordres også til at kontakte Vejdirektoratet eller kommunen, hvis der i løbet af beredskabsperioden opstår problemer med at overholde kontrakten om vintertjeneste i enkelte weekender på grund af kravet om det ugentlige hvil, eller fordi der kan være mangel på chauffører med den fornødne uddannelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064