Minister-strid om kørselsafgifter
De Konservatives transportminister og Venstres skatteminister er røget i totterne på hinanden i spørgsmålet om kørselsafgifter.
Det skriver Berlingske Tidende. Lars Barfoed underkender skatteministerens beslutning om at udskyde kørselsafgifter på ubestemt tid, fordi Holland, som Danmark skæver til, har udsat sit nye landsdækkende system til 2018. Men det er ingen undskyldning, mener transportministeren, der vil have undersøgt andre udenlandske alternativer.
- Når situationen er, som den er i Holland, er det helt naturligt, at vi ser os om efter systemer andre steder i Europa, som vi eventuelt kunne blive inspireret af eller erhverve en kopi af, så det kan bruges i Danmark, siger Lars Barfoed til Berlingske.
Han kalder det »oplagt« at se nærmere på et særligt tysk system, som er udviklet til lastbiler. Ifølge transportministeren »kunne det sikkert også udbredes til privatbiler«. Men det afviser skatteministeren blankt. Han mener ikke, at der i Europa i dag findes systemer i drift eller under udvikling, som er gode nok.
- Hvis man skal have et system, der lever op til regeringens ambitioner om, at afgifterne skal differentieres efter trængsel, miljø og tidspunkter, skal det være et system, der meget præcist kan registrere, hvor bilerne har kørt. De systemer findes mig bekendt ikke i Europa, siger Kristian Jensen til avisen.
Han mener ikke, at der er andet at gøre end at vente på Holland, der først er klar til kørselsafgifter i 2018:
- Med mindre vi vil risikere, at Danmark tager alle børnesygdommene, så det bliver en meget dyr fornøjelse for danske bilister, er der ikke andre måder end at vente, siger Kristian Jensen.
Udskyd afgifterneDansk Transport og Logistik gentager sin opfordring til at udskyde de planlagte kørselsafgifter for lastbiler, indtil der er fundet et ordentligt system, der også kan overføres til personbiler.
- Vi har indtil nu kun set systemer med alvorlige mangler – store omkostninger til administration, vanskeligheder med at udbrede systemet til alle typer af veje og så videre. Holland har derfor udskudt sin indførsel af et avanceret system i nogle år, og i Tyskland har Maut-systemet for lastbiler allerede vist markante bivirkninger. Danmark har ikke brug for at være prøveklud for systemer, som er for dårlige, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
DTL er klar til dialog med regeringen om kørselsafgifter, men understreger, at afgifterne skal være omkostningsneutrale for lastbiler i forhold til de mange afgifter, som allerede betales i dag. Den trængte transportbranche betaler nemlig i forvejen dyrt i form af brændstofafgifter (mineralolieafgift, kuldioxidafgift og kvælstofafgift), vejbenyttelsesafgift, vægtafgift og høje broafgifter.
- Vi blev jo af skatteministeren i december 2008 lovet, at eventuelle kørselsafgifter skulle være omkostningsneutrale for branchen, men få måneder efter trak han ordene i sig igen, da regeringen indgik et skatteforlig med Dansk Folkeparti om bl.a. kørselsafgifter uden kompensation til transportens virksomheder. Men DTL står fortsat fast på, at det ikke må blive dyrere at drive transportvirksomhed i Danmark, siger Erik Østergaard.