To nye langrute- selskaber i 2010
Plus: Godt nyt fra Københavns Lufthavn. To nye lange ruter ud af Kastrup.
Af Herbert Nielsen
Efter en lang tid med beskeden trængsel fra nye interkontinentale kunder lysner det i 2010 for Københavns Lufthavn: To nye selskaber lægger langruter ind på Kastrup!
Først kom nyheden om Air Canada, der starter op mellem Toronto og København fra den 25. juni 2010. Der startes stort med en daglig flyvning, der vil nyde godt af at blive den eneste direkte rute mellem Skandinavien og Canada, hvor der er store skandinaviske kolonier og bred basis for både erhvervsrejser og turistbesøg.
Den nye rute giver samtidig muligheder for at flyve videre med Air Canada til byer som Halifax, Montreal, Calgary, Vancouver og populære destinationer i USA som Boston, Los Angeles, San Francisco og Seattle.
Ikke mindst Seattle er af særlig interesse efter SAS’ ophør af sin rute til Seattle efter 40 års tro tjeneste..
Air Canada vil indsætte et Boeing 767-300ER fly på ruten, der også vil få stor betydning for luftfragten.
I Danmark ligger salget på Air Canada hos det nye GSA-foretagende HWF Denmark, ledet af Nicolaj Mariegaard, der overtog selskabet pr 1. januar 2010 efter at det siden 1985 har været kunde ved det nu hedengangne GSA Scandinavia. Og med daglige flyvninger er der virkelig gode muligheder for at trække gods fra Danmark til Nordamerika med Air Canada.
Tiden vil så vise, om Air Canada er blevet en mere trofast kunde med årene; selskabet har tidligere været i København som sommergæst – men det blev kun til en kort flirt i 2003.
Ny arabisk operatørDen anden gode nyhed i København er det arabiske selskab Qatar Airways, der har meldt start på sin nye rute mellem Doha i Qatar ved den Persiske Golf fra starten på sommerprogrammet ved udgangen af marts 2010.
Det bliver med en lidt mere forsigtig tilgang, idet Qatar åbner ballet med fire ugentlige flyvninger mellem Doha og København. De giver samtidig transitmuligheder via Doha til en lang række Arabiske og Asiatiske destinationer på Qatar Airways netværk.
Så mens en andet arabisk selskab i Golf-regionen, Emirates, i årevis har vendt og drejet spørgsmålet om en opstart af en rute til København, er det nu konkurrenten Qatar Airways, der slår til.
Det er dermed Qatar Airways’ anden skandinaviske destination, idet selskabet har opereret en rute mellem Doha og Stokholm fra 27. november 2007 - en rute, der netop er blevet pumpet op fra fire til fem ugentlige flyvninger.
Fragtsalget på Qatar Airways var i gamle dage ved Maersk Air Cargo. Da denne GSA-virksomhed i 2005 blev solgt til SAS Cargo og fik navnet Cubic Air Cargo, fulgte Qatar Airways med.
Det samme skete, da Cubic Air Cargo senere i februar 2009 blev solgt til NordicGSA – så der ligger salget således i dag.