Blue Water giver vandvejen et løft
Effie: Esbjerg-virksomheden er nomineret til årets Effie-Pris. Blue Water har været med til at skabe et shortsea-knudepunkt på den danske vestkyst og er med på vindmølle-bølgen.
Af Gwyn Nissen
Nævner man Esbjerg Havn og dens udvikling, kan man i samme sætning ikke undgå at nævne Kurt Skov. Manden bag Blue Water-koncernen har om nogen været involveret i vestkysthavnens udvikling fra fiskerihavn til shortsea-knudepunkt og offshore-base.
Esbjergenseren viser gerne rundt på havnen – ikke kun de mange steder hvor Blue Water har sine aktiviteter.
- Her er så mange muligheder, konstaterer han, mens han tager smutvejene omkring på det store havneområde, der strækker sig længere og længere mod syd med et gigantisk bagland.
- Esbjerg Havn gik død for ti år siden, da de konventionelle foderstofskibe og ikke mindst fryseskibene til Mellemøsten med fødevarer og fetaost forsvandt, fortæller Kurt Skov. På det tidspunkt var Esbjergs dage som fiskerihavn allerede talte, og vi måtte se os omkring efter andre udviklingsmuligheder.
Det var her Esbjergs muligheder som offshore-base kom ind i billedet. Først olie- og gasaktiviteterne – siden udskibningen af vindmøller. Blue Water er dybt involveret i udskibningen af møller for såvel Vestas og Siemens.
De nye aktiviteter gav også mulighed for at udvikle Esbjerg som shortsea-knudepunkt. Ikke kun til Storbritannien, som i mange år var synonymet på skibstrafikken ud af Esbjerg takket være DFDS’ engagement, ligesom Grimaldi i en del år har sejlet med biler og containere og dermed koblet Esbjerg på et omfattende netværk i Sydeuropa og Middelhavet
Omfattende net- Vi tog fat i en række container- og færgerederier, som kunne være interessante for danske kunder, forklarer Kurt Skov.
Resultatet af Esbjergs bestræbelser er foreløbig, at rederiet Cobelfrets ro-ro-skibe sejler trailere og biler mellem Zeebrugge og Esbjerg, hvor Blue Water styrer hele operationen. I dag besejles ruten én gang ugentlig men Kurt Skov håber, at der snart igen kan sejles to gange ugentlig.
Også Seacargo lægger vejen forbi Esbjerg på vej til eller fra Norge og Amsterdam – og Blue Water losser og laster skibene.
- Vi forsøger at støtte de rederier, der lægger til i Esbjerg – som underleverandør og kunde med godsmængder, siger Kurt Skov.
Da det lykkedes at få Smyril Line til at flytte store dele af sine aktiviteter til Esbjerg i 2009, var Blue Water mere end almindeligt involveret. Dels skød Blue Water 20 millioner kroner i rederiet, der besejler Færøerne og Island, dels er Blue Water ejer af fragtselskabet Smyril Blue Water, der står for al godstransport med Smyril Line.
- Jo mere fintmasket shortsea-nettet bliver, desto mere gods kan vi flytte fra det overbebyrdede vejnet til havet, siger Kurt Skov, der har flere tiltag i støbeskeen uden dog at ville røbe hvorfra det næste skibsanløb i Esbjerg kommer.
Følger kunderneMed Esbjerg som udgangspunkt har Nordsøen og virksomhederne omkring haft Blue Waters primære interesse. Men virksomheden har haft tradition for at følge med sine kunder.
- Da de mindre fødevare-handelshuse ikke kunne købe fjerkræ, kød, smør, ost i Danmark fulgte vi dem til blandt andet Sydamerika, USA, Australien og Kina. På samme måde er vi fulgt med andre kunder verden rundt, siger Kurt Skov.
- Vi har vores base i Danmark, men de store forretninger ligger rundt omkring i verden – i Fjernøsten, USA, Det Kaspiske Hav og rundt omkring i Europa. Jeg ved godt, at tendensen mange steder går imod større og større enheder. Men vi prøver at være tæt på vores kunder – både herhjemme og i resten af verden, siger Kurt Skov.
For at videreudvikle Blue Waters interesser inden for shortsea og ro-ro aktiviteter har Blue Water ansat Niels Tholstrup, der har en alsidig transport- og shipping-baggrund fra A.P. Møller, DanTransport, Samson, direktør i Scandlines og senest Samskip.
- Han har stor erfaring inde for europæisk transport, og han skal ene og alene tænke i udvikling af miljøvenlige transportløsninger, siger Kurt Skov.
Blue Water søger nye vejeBluewater-direktør og skaber Kurt Skov mener, at Blue Water med virksomhedens store erfaring har alle forudsætninger for at finde de rette løsninger for kunderne. Ja, faktisk mener han, at Blue Water nærmest er forpligtet til at undersøge nye muligheder. Det gælder for eksempel også flodtransporter.
- Der er ikke mange danske virksomheder, der tænker i de baner, men vi har gjort gode erfaringer med flodtransporter til det Kaspiske hav. Vi vil derfor undersøge mulighederne i forbindelse med flodsystemet i Europa, Rhinen etc., hvor flodtransporterne nærmest sejler som togafgange og hvor mange byer i baglandet har fået en decideret containerhavn. Her er der et potentiale i at flytte yderligere landevejstrafik over på vandvejene, vurderer Kurt Skov, der også håber, at et andet Esbjerg-projekt bliver forfremmet fra tegnebrættet til virkelighed.
- Vi har brug for, at Esbjerg får en ny godsbanegård uden for byen, så vi for alvor kan begynde at flytte mere gods over på banen, siger Kurt Skov, der allerede har gode erfaringer med at bruge jernbanen.
Kurt Skov peger på, at der ikke er langt fra tanke til handling blandt Blue Waters medarbejdere:
- der er kreative transportløsere og gode købmænd. De er vant til at tænke i andre baner end landevejstransport. Mange af vores transportopgaver involverer flere transportformer og det er en ganske naturlig af løsningen for vores medarbejdere, vurderer Kurt Skov.
Lige så naturligt er det for ham, at de bedste løsninger i dag ikke kun gennemføres af medarbejdere med transportmæssig baggrund.
- Vi bruger mange forskellige medarbejdere, når vi skal have fundet den rigtige løsning – lige fra tidligere navigatører på kajen over vores egne speditører, skibsbefragtere, skibsmæglere, offshore-speditører, skibsingeniører, it-folk, og til kvalitets-, miljø- og sikkerhedseksperter. Nogle løsninger kræver ikke speciel ekspertise, mens andre store projektopgaver kræver beregninger, miljøvurderinger og andre særlige forhold, som vi selv kan løfte, siger Kurt Skov – ikke uden en vis stolthed i stemmen.
Blue WaterBlue Water omsætter for over tre milliarder kroner årligt og har 49 kontorer i 26 lande.
I Vesteuropa: Danmark, Norge, Sverige, Finland, Færøerne, Island, Grønland, UK, Irland, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og Spanien.
I Østeuropa: Polen, Rusland, Georgien, Azerbaijan og Kazakhstan.
Øvrige verden: Emiraterne (Dubai, Abu Dhabi, Qatar), Singapore, Kina, USA og Brasilien.
Blue Water har omkring 850 medarbejdere – heraf 450 i virksomhedens 12 danske kontorer – og disponerer – omkring 600 køretøjer, der køres af selvstændige vognmænd med Blue Water-trailere.
gn@transporttidende.com