23948sdkhjf

Usikkert 2010 for containerrederier

Voksende container-volumen er måske ikke nok til at løfte containerrederierne ud af krisen.

Voksende container-volumen er måske ikke nok til at løfte containerrederierne ud af krisen.



Det ser ud til at volumen på den globale containerskibstrafik igen er på vej op. Men containerrederierne kæmper med en række problemer, der kommer til at kaste lange skygger over 2010

Tiltroen til containervæksten er for nyligt blevet styrket, fordi et indeks over indkøbscheferne i kinesiske industrivirksomheder forventninger tyder på øget efterspørgsel efter kinesisk producerede varer – både nationalt og internationalt. Indekset viser angiveligt, at eksportordrerne til kinesisk industri vokser hurtigere end de har gjort siden 2005. Udenlandske ordrer til kina er vokset støt gennem andet halvår 2009.

Ifølge britiske Transport Intelligence, så kan den nuværende gunstige udvikling i containervolumen skyldes en opfyldning af lagre. Resultatet kan i givet fald blive en udjævning af efterspørgslen i løbet af 2010.

Niveauet ligger dog fortsat væsentligt højere end da det bundede omkring årsskiftet 2008/2009.

Men Drewry Shipping Consultants vurderer, at selv om containerfragtraterne er stigende på mange ruter, så er det naivt at tro, at der er tale om en fuldstændig genopretning af fragtmarkedet. 2010 vil fortsat byde på betydelige udfordringer for alle aktører i sektoren, selv om det ser ud til det værste er overstået.

Ubalance

Drewry konstaterer at adskillige store containerrederier ville have ramt muren i 2009, hvis ikke store investorer og ikke mindst regeringer havde holdt hånden under dem.

- Der er godt argumenter for, at hvis en af de store containerrederier havde fået lov til at gå fallit, så ville markedet have haft langt bedre muligheder for at genoprette balancen og skabe et fundament for en profitabel sektor på lang sigt. Et stor del af overkapaciteten ville forsvinde fra markedet til gavn for både lastningsgraden og fragtraterne for de resterende containerrederier.

Drewy spår at en række aktører på markedet får likviditetsproblemer i løbet af 2010 og derfor tvinges de til at sælge ud af aktiver, så som containerterminaler.

Totalt forventer Drewry, at containervolumen vil øges med 3,4 procent i 2010 og fragtraterne vil stige med 14,1 procent på de centrale trafikker over Stillehavet mellem Asien og Nordamerika. Men det er ikke nok til at sikre overskud på driften for mange containerrederier, vurderer eksperterne i Drewry Shipping Consultants.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078