23948sdkhjf

Tachograf 2.0

EU har endelig lyttet til massiv chauffør og vognmandskritik – fremført blandt andet fra danske DTL og ITD - af den digitale tachograf.

EU har endelig lyttet til massiv chauffør og vognmandskritik – fremført blandt andet fra danske DTL og ITD - af den digitale tachograf.



De danske vognmandsorganisationer Dansk Transport & Logistik (DTL) og International Transport Danmark (ITD) har en pæn andel af æren for, at EU har endeligt vedtaget nye tekniske regler for den digitale fartskriver. Regler, der gør op med mange af de alvorlige fejl i den måde den digitale afløser for den gamle fartskriver opgør køre- og hviletid.

DTL og ITD har nemlig siden 2006 arbejdet sammen og skaffet saglig dokumentation for problemerne. Dermed har de to danske vognmandsorganisationer sikret skarp ammunition over for embedsmænd og beslutningstagere i både EU-Kommissionen, Europaparlamentet og den internationale vognmandsorganisation IRU.

- Vi er meget tilfredse med, at Kommissionen tager DTLs og ITDs kritikpunkter alvorligt. Branchen er under hårdt pres i disse år, og vi havde i særdeleshed ikke brug for, at et forkert regelsæt skulle være endnu en klods om benet. Vi arbejdede derfor i EU-systemet for – bl.a. sammen med Venstres medlem af Parlamentet, Anne E. Jensen, for at få ændret regelsættet bag den digitale fartskriver, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.

ITD lægger vægt på, at dette fremskridt er opnået, fordi medlemsvirksomhederne og ikke mindst chaufførerne har medvirket aktivt i processen.

- Det har været en klar fordel for os, at vi har haft den meget tætte kontakt til brugerne i processen. Vognmænd og chauffører har over mange kopper kaffe her på vores kontor i Padborg formidlet deres praktiske viden til os om tachografen, så vi er helt sikre på, at EU får de rette informationer,” siger sektionsleder Lars Nielsen, ITD.

Kritikpunkter

Det oprindelige regelsæt der fastsætter hvordan den digitale fartskriver fungerer, ramte især lastbiler med mange stop hver dag uforholdsmæssigt hårdt, fordi stop på op til to minutter straks blev noteret som køretid. På den måde stjal den digitale fartskriver kostbar køretid, sammenlignet med dens mekaniske forgænger.

Det kunne koste op til 1,5 times daglig køretid, påviste en fælles DTL- og ITD-undersøgelse i begyndelsen af 2007.

Men nu har EU offentliggjort det nye tekniske anneks for fartskriveren. Det bidrager til at løse tidsrøver-problemet. Det sker ved, at ét minut registreres som den aktivitet, der har været foretaget i længst tid i det pågældende minut. Dermed tæller minuttet ikke som kørsel, hvis man har holdt stille længere, end man har kørt.

Derudover er alarmen ved brud af pausereglen, som var relateret til det gamle regelsæt, sat ud af kraft.

Tidstabet var en af flere uhensigtsmæssige ændringer i forhold til den analoge fartskriver, og alene i Danmark ventede DTL, at det økonomiske tab som følge af de nye målemetoder ville koste 1,2 mia. kr. årligt, når den digitale fartskriver sidder på alle lastbiler. På EU-plan estimerede DTL, at de årlige tab ville beløbe sig til cirka 100 milliarder kroner.

De nye regler skal gælde fra 1. oktober 2011.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078