FDL: Må vi snart være her
Kritik af SF-udspil om reduktion af CO2.
- Med den indstilling, som SF generelt har til den individuelle trafik og ikke mindst lastbiler, måtte det jo komme, forslaget om en reduktion af lastbilernes CO2-udslip, skriver FDL-redaktør Preben Skjøth i en kommentar.
Står det til SF´erne skal regeringen senest 1. maj fremlægge en handlingsplan, som skal være garant for, at lastbilernes CO2-udslip skal reduceres med mindst 20 pct.
- Hvor meget lige præcis disse mennesker har forstand på, eller indblik i, lastbilers forurening, står hen i det uvisse, men det vil være synd at sige, at SF´erne hidtil har imponeret på dette område. Gad vide, om de i det hele taget har styr på deres eget CO2-forbrug. Det tvivler jeg helt ærligt på, men det er jo så let bare at jagte andre og især lastbil-trafikken, skriver Skjøth.
- Man behøver ikke at have det store indblik i moderne bilmotorer for at vide, hvor meget CO2-udslippet reelt er mindsket for lastbilernes vedkommende, men det er åbenbart forbigået de altid bedrevidende SF´ere, som i stedet for at jagte lastbilerne burde gøre noget seriøst ved en lang række andre virkeligt store forureningskilder. Det er lige før man tror, SF´erne vil tilbage til hestevogne og store trehjulede budcykler eller trækvogne. Det er naivt ud over alle grænser at snakke om eldrevne lastbiler, for det varer rigtigt mange år, inden problematikken med batterierne er løst, påpeger FDL-redaktøren.
- Det betyder ikke, at vi ikke skal arbejde hen mod en konstant mere miljøvenlig godstransport, men det er altså trættende, at vognmandsbranchen – igen og igen – skal lægge ryg til en lille flok naive og fanatiske miljøaktivister, som til lejligheden meget passende er forklædt som folketingsmedlemmer. Må vi snart være her, spørger Preben Skjøth.