Projektlast i Hirtshals
Kæmpe offshore-komponent sejlet med Color Lines Superspeed 1 færge til Hirtshals.
Hidtil er store komponenter fra den betydelige norske offshore-industri blevet sejlet direkte fra Norge til de store Europæiske havne inden de omlastes til oversøisk transport.
Men i misten af december tog en 42 meter lang og 2,3 meter bred såkaldt ’Column Racker’ – der er en slags løftearm, som skal anvedes på en olieboreplatform – i stedet turen på en specialtransport via Color Lines Superspeed 1 færge fra Norge til Hirtshals inden turen gik videre ad motorvejen til Hamborg.
En løsning, der har vist sig at være billigere end at sejle hele vejen.
Hirtshals Havns centrale placering i forhold til Norge og den direkte forbindelse til det europæiske motorvejsnetværk gør havnen til et godt udgangspunkt for disse speciallaster.
- Den fleksibilitet Color Line og Hirtshals Havns har vist, ved at lade os køre direkte fra færgen over parkeringspladsen og ud på vejen, åbner store muligheder for at lave denne form for specialtransporter med meget store længder. Der er for tiden en stor mængde gods af denne størrelse, som vi tidligere har måttet sejle direkte ud fra en norsk havn til Hamburg/Antwerpen, men nu får vi mulighed for at køre det ned, hvilket er meget mere fleksibelt og billigere, siger direktør Ole Petersen fra Jumbo Transport Solutions A/S.
- Color Line har tidligere fragtet lignende komponenter, dog ikke i samme størrelse. Komponenterne har normalt haft en længde på 36 meter, men for 4 uger siden fik vi så testet en på 39 meter. At man ikke tidligere har set komponenter på over 36 meter skyldes, at man fra Color Lines side ikke mente, at det var fysisk muligt. Grænsen var dog også nået ved de 39 meter, når det gjaldt anløb i færgeleje 2, som er Superspeed 1’s normale færgeleje.
Størrelsen på komponenten betød derfor, at Superspeed 1, som kommer fra Kristiansand, tirsdag aften måtte lægge til i færgeleje 1, som normalt anløbes af Superspeed 2 fra Larvik. På grund af komponentens længde var det simpelthen ikke muligt at få den fra borde fra færgeleje 2.
Komponenten kom fra virksomheden Sense i Norge, og den skulle efter ankomsten køres til Hamborg, hvorfra den sejles videre til Singapore. Transporten af komponenten håndteres af transportfirmaet Jumbo Transport Solutions A/S.