23948sdkhjf

Opsamling af transportnyheder fra juledagene

Oversigt over udvalgte landtransportnyheder i juleferien:

Oversigt over udvalgte landtransportnyheder i juleferien:



DTL klager over forbudszone i Køge

DTL har klaget til Rigspolitiet over Køge Kommunes nye forbudszone for lastbiler over 18 tons.

- Landets kommuner skal ikke oprette diverse forbudszoner efter eget forgodtbefindende med vage henvisninger til trafiksikkerheden. Færdselsloven er efter vores mening klar. Og den skal Køge Kommune også følge. Loven lægger op til, at man kan klage over lokale færdselsafgørelser til Rigspolitiet, så det gør vi nu. Og vi har en god sag, vurderer DTLs vicedirektør Morten Lindbo.

Han henviser til justitsminister Brian Mikkelsens udtalelser fra Folketingets talerstol 8. november 2008, hvor ministeren gjorde klart, at loven er god nok til at hindre uigennemtænkte kommunale færdselsreguleringer.

Forbudszonen har også vakt kraftige protester fra den lokale detailhandel, der netop er afhængig af en effektiv tung logistik i bymidten.

DTL forarget over dom

At en chauffør manglede printpapir i sin digitale fartskriver har udløst en samlet bøde på 3000 kr. til chauffør og vognmand.

- Med den dom fra byretten i Aalborg, når det groteske i køre- hviletidssanktionerne nye højder, siger vicedirektør i Dansk Transport og Logstik Morten Lindbo. Man skulle tro, at det efterhånden skulle være muligt for de kontrollerende myndigheder at downloade de ønskede data på en elektronisk læser, nu hvor tachografen har været tilgængelig i snart fire år - og da politiet på det seneste er blevet begavet med en halv milliard kroner af Folketinget. I stedet skal vognmand og chauffør straffes på pengepungen for myndighedernes manglende tekniske formåen.

Da en chauffør blev standset ved en politikontrol, havde han ikke medbragt papir i lastbilen til udskrift af kørselsdata fra den digitale tachograf. I følge reglerne skal chaufføren medbringe papir til udskrift i tilfælde af en kontrol.

Forseelsen udløste en bøde til chaufføren på 1000 kr. og en bøde til vognmanden på 2.000 kr. Det var en nedsættelse i forhold til anklagemyndighedens påstand om en chaufførbøde på 3000 og 6000 kr. til vognmanden - standardtaksten ifølge bødekataloget.

Lindbo er overrasket over, at sagen i det hele taget er endt i retten. Der var nemlig ikke tale om overtrædelser af køre- hviletiderne, trafiksikkerheden har ikke været i fare, og en kontrol af data var mulig, da politiet selv havde printpapir med.

Dommen kan ikke umiddelbart ankes til landsretten på grund af den lave bødestørrelse, men DTL overvejer en henvendelse til Folketingets Retsudvalg om sagen.

Færdselsstyrelsen får nyt ansigt på nettet

Færdselsstyrelsen er gået i luften med en ny hjemmeside, der byder på en markant opgradering i brugervenlighed og design.

- Vi har ønsket at give vores webløsning en kraftigt løft, så den også i fremtiden kan møde alle de forventninger, både vi og brugerne har til en hjemmeside fra en moderne, offentlig myndighed, siger www-projektleder Per Jacobsen, fra Færdselsstyrelsen, der i de sidste par måneder har arbejdet intensivt med projektet.

Den nye hjemmeside, der afløser den veltjente 5 år gamle hjemmeside, går i luften til nytår. Den er angiveligt lettere at betjene både for brugerne og dem, der skal vedligeholde den, og så rummer den en masse spændende muligheder for at give brugerne et indblik i Færdselsstyrelsens univers, hvad enten det drejer sig om arbejdet for højere sikkerhed eller bedre miljø.

Online-databasen over transportvirksomheder ligner dog fortsat sig selv.

--

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094