Fælles dansk-svensk luftrum
Ny dansk-svensk aftale giver kortere rejsetider og klimagevinster.
Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse, efter transportminister Lars Barfoed og den svenske infrastrukturminister Åsa Torstensson har i går torsdag underskrev en regeringsaftale om etablering af fælles dansk-svensk funktionel luftrumsblok.
Aftalen betyder, at lufttrafikstyringen effektiviseres, flyveruterne bliver kortere, og de rejsende får kortere rejsetider, fordi man fremover undgår zig-zag flyvning på grund af landegrænser. For luftfartsselskaberne vil det betyde mindre brug af brændstof, hvilket reducerer CO2 udledningen.
- Det nye samarbejde giver klare gevinster for både luftfarten, samfundet og klimaet. Netop gevinsterne for klimaet i form af en reduktion af CO2 udledningen fra flytrafikken er højaktuelle set i lyset af COP15, siger transportminister Lars Barfoed og fortsætter:
- Det nye samarbejde betyder, at lufttrafikkontrollen effektiviseres, og vi får bedre service til lavere omkostninger. Der er ikke kapacitetsproblemer i vores luftrum, men vi har brug for, at vi til stadighed effektiviserer lufttrafikkontrollen og reducerer omkostningerne. Derfor fastsætter vi nu præstationsmål for regularitet, omkostninger, sikkerhed og miljø for det dansk svenske luftrum.
Med aftalen opfylder Danmark og Sverige desuden EU's krav om at etablere en funktionel luftrumsblok - en såkaldt FAB - inden udgangen af 2012. Danmark og Sverige placerer sig med det fælles luftrum i forreste række blandt de europæiske lande, når det gælder udviklingen af lufttrafikstyringen i Europa.