23948sdkhjf

Maersk Tankers vil sejle med CO2

Maersk Tankers og søsterselskabet Mærsk Olie vil tjene penge på opsamling, transport og opbevaring af CO2.

Maersk Tankers og søsterselskabet Mærsk Olie vil tjene penge på opsamling, transport og opbevaring af CO2.



De to A.P. Møller – Mærsk ejede selskaber er gået sammen med de finske forsyningsselskaber Teollisuuden Voima og Fortum om CO2-projektet, hvor man vil opsamle, transportere og lagre CO2.

Det såkaldte Carbon Capture and Storage-projekt (CCS) forudsætter støtte fra EU.

Ifølge en pressemeddelelse fra A.P. Møller – Mærsk, så vil man indledningvis opsamle CO2 på det finske Meri-Pori kraftværk. Den indfangede kuldioxid skal herefter transporteres på Maersk Tankers skibe til oplagring i egnet undergrund. Her har Mærsk Olie & Gas et godt øje til olie- og gasfelterne i Nordsøen. Det er håbet, at kuldioxiden ikke blot skal oplagres i oliefelterne, men at den problematiske drivhusgas oven i købet kan hjælpe med at presse yderligere råolie og naturgas ud af felterne i den danske del af Nordsøen.

Projektet kommer næppe i drift før 2015. Dels afventer partnerne økonomisk støtte fra EU, hvilket tidligst kan besluttes i 2011 og dels fordi den egenlige projektering først kan starte herefter.

truffet i 2011-2012. Projektet sigter mod at være i drift inden 2015.

- Shipping CO2 i tankskibe er en omkostningseffektiv og fleksibel måde at få CO2 fra kraftværker til offshore lagringsanlæg, hvilket gør det til en god løsning til store CO2-kilder som f.eks. kulfyrede kraftværker", siger Søren Skou, CEO for Maersk Tankers ifølge maritimedanmark.dk.

-Vi mener, at CCS-teknologi og forbedret olieudvinding baseret på CO2, har potentiale til at blive centrale løsninger hvad angår forsyningssikkerhed og de klimamæssige udfordringer, Europa står overfor. Ved at blive aktiv partner i denne type af innovative projekter, kan vi nu intensivere vores indsats for at undersøgelse, om disse teknologier er rentable og bæredygtige løsninger, som en fremtidige virksomhed kan udvikles ud fra", siger Jakob Bo Thomasen, CEO for Maersk Olie.

Meri-Pori kraftværket har en kapacitet på 565 MW. Efter forsøgsplanen, så vil man ’høste’ omkring 90 procent af CO2-indholdet i i røggasserne fra kraftværket – men det er dog kun halvdelen af røgen, der bliver behandlet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236