Dreamliner endeligt i luften
Boeings nye passagerfly 787 med tilnavnet Dreamliner forventes at flyve sin første tur i aften.
Dreamliner-projektet har – som så mange andre store projekter i luftfartsindustrien – været stærkt forsinket. Senest da man i foråret opdagede, at den centrale konstruktion i flykroppen, som vingerne boltes fast til, var konstrueret forkert. De var simpelthen ikke stærke nok.
Men nu skulle alle forhindringer for en jomfruflyvning være overvundet og Dreamlinger-prototypen skal – hvis vejret over Boeings hjemmeflyveplads Paine Fields ved Seattle arter sig – efter planen gå i luften i aften kl. 19 dansk tid.
Boeing 787 Dreamliner – der er en såkaldt wide-body passagerjet – skal tage konkurrenen op med Airbus-kæmpen A380. Boeing har valgt et mindre fly, da den amerikanske flyproducent tvivler på, at der er passagergrundlag til så store fly som Airbus A380 – der kan medbringe fra 550-800 passager afhængigt af sæde-layout – på ret mange flyruter.
Boeing har i stedet satset på nye brændstoføkonomiske motorer kombineret med forbedret aerodynamik og en hidtil uset andel af de lette kompositmaterialer i konstruktionen. Det skulle sikre, at Dreamliner kan producere passagerkilometer til en markant lavere pris per passager end eksisterende flytyper.
Airbus har indirekte givet ærkerivalen medhold – i hvert fald delvis – da man er i gang med designet af et passagerfly i samme størrelse som Dreamliner – A350.