Bjældeklang på landevejen
Med en amerikansk Freightliner som trækker og en Krukenmeier bokstrailer sender Carlsberg et helt specielt vogntog ud i julelandskabet.
Af Finn Bjerremand
Julen byder traditionen tro på et rødt farveorgie, lys og bjældeklang. Alle disse ting forenes i Coca-Colas - efter danske forhold - særprægede lastvognstog, der efter nordamerikansk forbillede består af en rigtig torpedobygget treakslet trækker med en tilhørende toakslet bokstrailer – dekoreret i julens farver og lys.
Sådan ser et Coca-Cola distributionsvogntog ud i USA og Canada, og dette image har vi efterhånden importeret så det ligesom er blevet indbegrebet for Coca-Colas jul i Europa. Den danske Coca-Cola-distributør i Danmark, Carlsberg A/S, har således fire af denne type vogntog.
Der er dog ikke tale om distributionsvogntog, som på den anden side af Atlanten, men om rendyrkede PR- og udstillingstrailere. De fire trailere er bygget op, så der kan sælges merchandise fra dem og laves forskellige PR-indslag med fokus på julemanden.
For at det hele skal være fuldendt er vogntogene spækket med lange lyskæder, så man allerede på lang afstand kan se hele omridset af vogntoget.
For at kunne klare strømforsyningen under kørsel, er der under trailerne placeret en selvstændig powerpac, hvor en mindre dieselmotor producerer strøm. Når vogntogene holder stille tilsluttes der strøm fra en ekstern kontakt, så man ikke behøver at have powerpac-motoren i gang. Vogntogene kører fra først i december, hvor de deltager i forskellige julearrangementer rundt omkring i hele landet.
Skræddersyede køretøjerPå den torpedobyggede treakslede trækker med stor sovekabine kan der på grund af de herskende længdebestemmelser ikke blot tilkobles en almindelig 13,6 meter lang standardtrailer. Derfor er der blevet fremstillet skræddersyede trailere til de fire vogntog.
Trailerne er produceret hos den tyske producent Krukenmeier Fahrzeugbau GmbH i Delbrück, som ligger i nærheden af Paderborn.
Trailerne er bygget som normale trailere med et langsgående chassis med to længdevanger og masser af tværvanger samt en to-akslet akselsektion i bagenden.
Ladet er bygget op som en lukket kasse i krydsfinerplade med en jalousilåge i bagenden. Taget på traileren er konstrueret i 35 mm isoleret plade og i bagenden er der en aftagelig trappe i aluminium.
Akslerne på traileren er af fabrikatet Mercedes-Benz og er udstyret med skivebremser, der styres af et EBS-anlæg, som er leveret af Knorr. Bremseanlægget er specielt designet og tilpasset til Freightliner-trækkeren.
Med blot to 9 ton aksler i bagenden og et maksimal kongetapstryk på 9 ton, er trailerens totalvægt på 27 ton. Med en egenvægt på ca. 6 ton, er der 21 ton til rådighed for last. Akslerne er ophængt med luftaffjedring, hvor der er liftfunktion til rådighed. Hjulbestykningen består af fire singelhjul af størrelsen 385/65 R 22,5.
Tysk og danskTrækkerne er af mærket Freightliner og af typen Coronado CC132 6x4, der selvfølgelig er udstyret med en Caterpillar motor af typen C15 Acert med en makseffekt på 500 HK.
Mange amerikanske vognmænd og chauffører har i dag Cat-motorer i deres lastvogne, men noget tyder på at det snart vil være en saga blot i lastvognsbranchen, hvor den nye miljønorm EPA 2010 begynder at presse på.
Transmissionen er en usynkroniseret Eaton Fuller og tandembogien er en Rockwell 18,1 ton version med luftaffjedring.
Freightlineren er indregistreret i Tyskland, mens traileren er registreret på danske nummerplader. Det skyldes at der er visse udfordringer ved at få registreret amerikanske lastvogne i Danmark, og derfor vælger mange i stedet at registrere dem i Tyskland.
Mange danske vognmænd og chauffører drømmer om at kunne køre i en lastvogn med et så stort førerhus, hvor der er rigtig god plads – man går går rundt i førerhuset og om til sovekabinen - til såvel chaufføren som en eventuel co-driver.
Det er et utroligt flot vogntog, som helt berettiget vækker opsigt hvor det kommer frem. Der er heller ingen tvivl om at læskedriksfabrikanten får fuld valuta for investeringen på reklamekontoen.
Tysk nicheproducentKrukenmeier Fahrzeugbau GmbH blev grundlagt i 1981 af fabrikant Günter Krukenmeier. Krukenmeier bygger en del nicheprodukter så som autotransportere, hestetransportere, pr- og udstillingskøretøjer og opbygninger, kranopbygninger, service- og værkstedskøretøjer, salgsvogne, transportkøretøjer til motorsport, køretøjer med vekselladsopbygninger, køretøjer med presenningsopbygninger og boksladsopbygninger af enhver art.
Krukenmeier Fahrzeugbau GmbH beskæftiger ca. et halvt hundrede medarbejdere og har været i konstant vækst.
VækstI 1985 og 1994 blev produktionsapparatet udvidet og i 1995 blev der bygget en ny produktionshal til fremstilling af nye køretøjer.
To år efter blev der desuden bygget en ny reparations- og servicehal med fire baner, samt bremseprøvestand.
I 2000 blev der taget et nyt lakeringsanlæg til store køretøjer i brug og i 2004 blev lagerkapaciteten udvidet med en ny og moderne lagerhal. I 2006 tog Krukenmeier en ny etage i brug på 200 m2 i administrationsbygningen og omkring årsskiftet sidste år blev der bygget en ny produktionshal til færdigproduktion af køretøjer - samtidig blev montagehallen udvidet.
fba@transinform.com