God rådgivning guld værd
Tachografen giver mange steder anledning til store udfordringer for brugerne. Vognmand sparede 24.000 kroner i bøder.
Af Finn Bjerremand
Små bagateller og fejl i såvel selve tachografen som ved anvendelsen af tachografen kan ofte udløse store bøder og give alvorlige ridser i straffebogens lak. Derfor kan det være en særdeles god idé at bruge ekstern hjælp, som både kan vejlede og rådgive i forskellige situationer.
En vognmand, der ønsker at forblive anonym, har til Trans Inform fortalt om sin oplevelse ved at anvende sig af konsulentfirmaet TungVognsSpecialisten i Ballerup.
Vognmanden fik indkaldt sine tachografdata for en periode, hvor der bl.a. havde været en fejl i en tachograf.
En chauffør var en nat i gang med at læsse af hos en godsmodtager. Da chaufføren kom tilbage til sin lastvogn, skrev tachografen kørsel uden kort i displayet. Det forstod chaufføren ikke, så han fik sit førerkort taget ud af tachografen.
Det ændrede dog ikke på teksten, så han kontaktede vognmanden, der kontaktede sit værksted. Fra værkstedets side bad man chaufføren tage strømmen af vognen og sætte det til igen. Efter dette var sket virkede tachografen igen som den skulle.
ManipulationDa vognens data blev behandlet hos politiet blev det imidlertid opfattet som om at chaufføren den pågældende nat mellem kl 03:02 og 03:07 havde foretaget en hardwaremanipulation. Informationerne stemte nemlig ikke overens, så det blev takseret som manipulation og fjernelse af information, med en ubetinget frakendelse af kørerkortet samt en bøde på 3000 kroner til chaufføren og en bøde på 6000 kroner til vognmanden.
Vognmandsfirmaet havde også fået leveret en håndfuld nye lastvogne over et par dage. De nye køretøjer får i løbet af de samme dage hos et værksted indlæst virksomhedskortet og bliver dermed sat i gang.
Ved politiets kontrol viser det sig imidlertid, at dataene af ukendte årsager ikke var blevet låst.
- Jeg har ingen anelse om, at de ikke var låst og aner ikke hvordan man skulle gøre, fortæller vognmanden.
Stor bødeDen manglende låsning af data bliver af politiet takseret til en bøde på 6000 kr. pr. forseelse og da der var fire vogne blev det til en bøde på i alt 24.000 kr.
De to sager fik TungVognsSpecialistens mellemkomst en væsentlig nedsættelse. Sagen med tachografen, der lige pludselig skrev kørsel uden gyldigt førerkort, blev efter at trådene var blevet redt ud, helt frafaldet. Chaufføren mistede altså ikke sit arbejde på grund af manglende kørekort.
Vognmanden forklarer, at han slet ikke har nogen som helst interesse i at køre- og hviletidsbestemmelserne bliver overtrådt, da hans lastvogne kører præcis de samme ture hver dag. Det hele er tilrettelagt, så det uden problemer kan nås inden for den lovlige køretid.
Hos vognmandsfirmaet står det desuden som et punkt i ansættelseskontrakten, at en chauffør, der overtræder reglerne, bliver bortvist øjeblikkeligt.
Straffen nedsatSagen med de nye lastvognes manglende låsning af data, blev efter at TungVognsSpecialisten havde kigget på sagen - og efter nærmere overvejelse fra anklagemyndigheden - reduceret til kun en enkelt forseelse, så bøden blev på 6000 kroner.
I alt sparede vognmanden således 24.000 kroner og chaufføren beholdt sit kørekort.
Pas på: store bøder
De økonomiske hårde tider i transportbranchen får nogle til at benytte sig af ulovligheder, når det kniber med at få køretiden til at slå til. Men der er særdeles god økonomi i at overholde reglerne.
Med dagens fragtniveau er det ganske enkelt umuligt at tjene penge nok til også at kunne dække bøde-omkostningerne.
Kører en chauffør for eksempelvis uden kort i lastvognenes tachograf koster det 3000 kr. i bøde til føreren plus et klip i kørekortet. Vognmanden får desuden en bøde på 6000 kr.
Fænomenet med at ”låne” f.eks. en kollegas eller kørselslederens førerkort, fordi køretiden måske er løbet ud, findes også. Den slags takseres i den dyre ende. Det betragtes nemlig som dokumentfalsk og er tilmed en overtrædelse af straffeloven, så låneren får en plet på sin straffeattest. Endvidere udløser det en bøde på 3000 kr. samt et klip i kørekortet for ”fejlbetjening”, og dertil kommer en bøde på 6000 kr. til vognmanden for førerens ”fejlbetjening”.
Hvis det er vognmanden - eller den ansvarlige leder af vognmandsvirksomheden - som har lånt sit førerkort ud til en ansat, kan vognmanden sigtes for medvirken til overtrædelsen (altså af straffeloven) - og overtrædelsen udløser også i dette tilfælde en bøde på 6000 kr. for det objektive ansvar.
fba@transinform.com