Afdæmpede forventninger til 2010
Pema har tilpasset sig markedet og råder kun over Euro 4 og 5 lastvogne.
Af Finn Bjerremand
- Ved indgangen til det nye år, kan vi se tilbage på et utrolig økonomisk hårdt år med et markant stort pristryk på materiellet, der skyldes en overkapacitet på 30-40 procent.
Det siger direktør Carsten Sørensen Pema Last- og Trailerudlejning A/S i Kolding.
- Vi tror på fremtiden og tror på en afdæmpet vækst i 2010. Til gengæld vil der nok begynde at ske noget mere i 2011.
Pema har i det forløbne år tilpasset sig markedssituationen ved bl.a. allerede 1. september at have faset alle Euro 3 lastvogne ud af vognparken. I dag råder udlejningsselskabet udelukkende over lastvogne, der er Euro 4 eller 5 certificeret.
- Vi havde stor frygt for at markedet for Euro 3 lastvogne fuldstændigt ville bryde sammen da Euro 5-normen blev indført for nye lastvogne, forklarer Carsten Sørensen. Derfor valgte vi at udfase alle Euro 3 lastvogne. På den måde kan vore kunder også altid være sikre på at de er fremtidssikrede med lastvogne, der uden problemer kan køre i alle nukendte miljøzoner.
- I det kommende år ser vi hos Pema et vækstpotentiale ved de store logistik- og transportudbydere, der har transportopgaverne med de store mængder og som har mulighederne for bl.a. at kunne navigere i det økonomiske hårdt pressede felt, siger Carsten Sørensen.
Også de nye muligheder for udlejning over grænserne med momsfritagelse i EU, ses som en ny mulighed for Pema.
TolerancePema-direktøren siger i den forbindelse, at han mener at myndighederne burde have udvist lidt mere tolerance på miljøområdet, med den nuværende beskæftigelsessituation i baghovedet.
- Det er nærmest som om at bare man siger ordet miljø i EU-regi, så kan alt så at sige lade sig gøre, uanset hvor realistisk det end måtte være.
Som eksempel nævner Carsten Sørensen en tysk vognmand, der måske kun har ældre Euro 3-lastvogne i sin flåde til national transport:
- Han har ikke en kinamands chance for at overleve med de omkostninger og de begrænsninger der er for Euro 3 lastvogne i Tyskland.
Det er lidt bedre i Danmark, hvor der stadigvæk vil kunne køres med Euro 3 lastvogne i mange områder - uden at komme i karambolage med miljøzoner.
fba@transinform.com