23948sdkhjf

Fælles om uddannelse af chauffører i Tyskland

Uddannelsesudfordring for udflagede vognmænd blev til et projekt i samarbejde mellem ITD, EUC Syd, Dekra og Force Technology.

Uddannelsesudfordring for udflagede vognmænd blev til et projekt i samarbejde mellem ITD, EUC Syd, Dekra og Force Technology.



Af Finn Bjerremand

Danske vognmænd, som har flaget dele af deres virksomhed ud til Tyskland, har fået en ekstra udfordring med hensyn til uddannelse af deres chauffører – ikke mindst den EU-lovpligtige efteruddannelse.

Det har medført at der er opstået et EU-socialfondsprojekt i et samarbejde mellem ITD, EUC Syd i Aabenraa, Dekra og Force Technology, der har sat uddannelse af chauffører i Tyskland på dagsordenen.

- Det er et samarbejde som vi ser frem til, hvor det primære er at kunne give den nødvendige information til de virksomheder, der har datterselskaber i Tyskland. Der er forskel på reglerne i de enkelte lande - på trods af at de hviler på et fælles EU-regelsæt, siger sektionsleder Anders Jessen, International Transport Danmark.

En udfordringerne omkring efteruddannelseskurser i Tyskland er, at der ikke findes noget AMU-system med tilhørende uddannelsesmuligheder. I stedet er der tale om fuld brugerbetaling - og om det er chaufføren eller vognmanden, der skal betale, er også op til parterne.

Større gennemsigtighed

Formålet med projektet er at skabe bro og gennemsigtighed i de forskellige uddannelsesmuligheder på begge sider af grænsen.

- Vi lever jo i en international verden, hvor chaufføren måske kommer fra et land, mens lastvognen er indregistreret i et andet land og ejeren måske er hjemmehørende i et tredje land, forklarer projektpartnerne, der også vil kortlægge de forskellige muligheder for uddannelse af chauffører i de to lande.

Tysk udbyder

Som et led i projektet har deltagerne i projektet netop været i Hamburg-forstaden Norderstedt for at besøge Dekra og efterfølgende en større tysk transportvirksomhed.

Dekra, der er udbyder af efteruddannelseskurser i Tyskland, er en stor servicevirksomhed, der opererer internationalt, og som også omfatter bilinspektion, udarbejdelse af skadesrapporter, teknisk knowhow ved f.eks. uheld, test af materiel, uddannelse, rådgivning og certificering. Totalt har virksomheden ca. 20.000 ansatte og genererer en årlig omsætning på ca. 1,6 mia. euro.

Uddannelsescenteret i Norderstedt råder også over moderne stationære lastbilsimulatorer, som anvendes i flere uddannelsesforløb.

På sigt er det tanken, at projektet skal skabe kontakt mellem uddannelsesinstitutionerne og den næste tur vil således gå til Flensborg, for at få en dialog i gang med de lokale uddannelsesinstitutioner.

Forskelle henover grænsen

Det burde være det sammen, men chaufførefteruddannelse håndteres vidt forskelligt i Danmark og Tyskland.

Den lovpligtige chaufførefteruddannelse er et uddannelsesforløb, som skal gennemføres i alle EU-lande. Alligevel er der mange, som har haft svært ved at tro på at det bliver ensartet i hele EU – og tilsyneladende ser det ud til, at skeptikerne igen får ret.

Her til lands er kravet, at man skal gennemgå et kursusforløb på fem dage inden for de kommende fem år. I Danmark er der etableret en indfasningsordning, hvorefter chaufføren skal bestå kurset inden for et bestemt halvår, afhængig af ens fødselsdato.

I Tyskland er det helt anderledes. Det kom frem under et besøg hos Dekra i den Norderstedt ved Hamborg. Tyske chauffører skal deltage i et én-dags kursus hvert år over en 5-års periode. Det betyder rundt regnet, at der skal 750.000 tyske chauffører på kursus hvert år – dog kun en enkelt dag.

Flere forskelle

Det er dog ikke den eneste forskel. I nogle tyske virksomheder regner man uddannelsesforløbet for chaufførens ”problem”, og der er eksempler på, at hvis en ansat chauffør skal på sin årlige kursusdag, så må chaufføren afholde en feriedag, mens vognmanden måske bidrager med at betale kursusbidraget.

I Danmark er der ikke afgjort hvem der betaler for chaufførefteruddannelsesbeviset, idet ATL og 3F har sendt sagen til faglig voldgift.

Til gengæld udstedes der ikke et chaufførefteruddannelsesbevis i Tyskland, mens det er tilfældet i Danmark. De tyske chauffører skal i forvejen have kørekortet fornyet hvert 5. år via en lægererklæring. Derfor har man valgt den pragmatiske løsning, at kursusdeltagelsen påføres kørekortet, så kontrolinstanser i trafikken kan kontrollere, om den pågældende chauffør har gennemgået det kursusforløb, som EU-lovgivningen kræver.

I Danmark har vi til gengæld fået yderligere et kort at holde styr på. Her burde vi nok i stedet få lavet et nyt kørekort, hvor man både har førerkortchip og certifikatet fra uddannelsesforløbet på samme kort.

Emnet har været rejst over for Færdselsstyrelsen i det såkaldte regelforenklingsudvalg, som løbende behandler spørgsmål om uhensigtsmæssige regler inden for styrelsens sagsområde.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078