Man skal lave noget specielt
Henry Petersen & Sønner i Hirtshals har droppet eksportkørslen for at fokusere på kranløft og baksning.
Af Lars Lassen
Vognmandsvirksomheden Henry Petersen & Sønner i Hirtshals ligger næsten klos op af det nye Hirtshals Transportcenter. Men vognmandforretningens historie på Horne Terp går næsten seks årtier tilbage i tiden - til dengang Henry Petersen fra gården Nørregaard, etablerede egen maskinstation i 1950.
I løbet af 60’erne kom de første lastbiler til i familievirksomheden, der i dag drives af sønnerne Bent og Erik. Erik Petersen kører selv kranlastvogn, mens broderen Bent i dag kun rent undtagelsesmæssigt sætter sig bag rattet.
Bent Petersen deler i stedet sin tid mellem kontoret og virksomhedens værksted, hvor den maskinarbejderuddannede vognmand både reparerer og vedligeholder virksomhedens materiel, hvis han da ikke er i gang med at opbygge specielle løsninger til sig selv eller eksterne kunder.
Tag ansvar- Vi reparerer og klargør selv lastbiler, hængere og trailere, og løftegrej til syn. Derfor gør vi også meget ud, af at papirarbejdet er i orden. Der er altid to mand, der tjekker en reparation – ham, der har udført opgaven og så en anden. De skriver begge under på, at de har godkendt arbejdet, fortæller Bent Petersen ivrigt.
Han lægger i det hele taget stor vægt på, at alle medarbejdere påtager sig et ansvar for alt, hvad de har med at gøre.
- Det nytter ikke noget, at en chauffør opdager, at et sæt kæder er gået i stykker, hvis han ikke sørger for, at fejlen bliver udbedret inden han går hjem. I princippet, så skal alle biler være 100 procent klar, når de bliver parkeret her på pladsen til fyraften. Det er simpelthen for dyrt, hvis jeg selv eller en af vores chauffører tager en kranbil ud til en hasteopgave, for så at opdage, der er et eller andet, der ikke fungerer, siger Bent Petersen.
DokumentationHenry Petersen & Sønner har også egen vaskehal. Der er naturligvis olie- og benzinudskiller på både værkstedsgraven og vaskehallen. Dokumentationen af virksomhedens miljøforhold – herunder arbejdsmiljø - er selvfølgelig også helt i orden.
- Det gør også mange ting nemmere, hvis man har styr på papirarbejdet. Ikke bare i forhold til myndighederne, men også internt. Jeg forventer også, at medarbejderne sørger for, at der er styr på dokumentationen på deres eget område. Jeg kræver nok mere af mine medarbejdere end de fleste, men jeg forlanger ikke noget, jeg ikke selv kan. Til gengæld, så vinder både jeg og medarbejderen ved, at vi deler ansvaret, siger Bent Petersen.
Eksport farvelVirksomheden har tidligere kørt en del eksportkørsel, men bortset fra en del lejlighedskørsel på Norge, så er den klassiske eksportkørsel fortid.
- Vi kører stadig en del ekspresgods til og fra Norge, hvor der typisk er tale om langt, tungt eller bredt gods. Men den almindelige eksportkørsel, hvor vi tidligere kørte især fisk til Italien og Grækenland - men faktisk kørte i hele Europa - opgav vi allerede i 2000. Det er der alt for mange, der kan. Jeg vil hellere lave det, som der kun er få, der kan. Derfor prøver vi også hele tiden, at lave noget anderledes, fordi det er her, det er muligt at tjene penge, siger Bent Petersen.
Kerneforretningen hviler i dag på virksomhedens seks kranlastvogne, der går fra 20-155 tonmeter i løftekapacitet. Henry Petersen & Sønner har to blokvogne, til at transportere det løftede gods.
Dertil kommer to trækkere, samt en enkelt containerbil, samt en række forskellige container til affaldshåndtering m.v. Endelig har virksomheden en enkelt sideloadertrailer, der anvendes til transport af skibscontainere til og fra havnen i Århus, men også lejlighedsvis til Hamborg.
Mærket krisenVirksomhedens biler arbejder meget på havnen i Hirtshals, hvor kranerne anvendes til løft og baksningsopgaver – både på land og over kaj. Kranlastbilerne kører primært i Nordjylland, men der køres jævnligt ture længere sydpå, eller til Sjælland eller endda Sverige.
Henry Petersen & Sønner har blandt andet medvirket i en lang række fabriksflytninger.
- Vi har selvfølgelig mærket krisen og da vi ejer vores materiel selv, så har jeg kunnet skrotte to ældre biler. Vi har dog samtidig anskaffet en ny, så vi har foreløbigt kun taget afsked med en enkelt chauffør, siger Bent Petersen.
Ud over virksomheder på Hirtshals Havn, så findes vognmandsvirksomhedens kunder indenfor industri, myndigheder – herunder forsvaret
- Vi kører ikke så meget for bygge- og anlægssektoren. Vi går målrettet efter opgaver, der kræver noget ud over det almindelige. Opgaver, hvor både præcision og hurtighed spiller en rolle, siger Bent Petersen.
Ejet eller lejetHan nævner en række natlige reparationsarbejder på en jernbanebro over Motorvejen som eksempel.
- Her kan man kun arbejde i få timer af gangen i nattetimerne, når der ikke kører tog. Her er kunden villig til at betale for vores ekspertise, siger Bent Petersen.
Selv om tre af kranlastvognene er så nye, at de er udrustet med Euro5-motorer, så er vognparkens gennemsnitsalder ældre end gennemsnittet.
- Lige nu er det helt i orden, vi kører med lidt ældre materiel. Men da der virkeligt var fart på i 2007 og jeg knoklede på værkstedet for at holde bilerne køreklar, så kunne jeg jo godt se fidusen i at leje eller lease nyt materiel med en serviceaftale. Men nu kan jeg så til gengæld glæde mig lidt over, at jeg måske ikke er den dummeste vognmand i Danmark alligevel, siger Bent Petersen med et glimt i øjet.
ll@transinform.com