Pitstop
Et sted mellem 300 og 400 danske modulvogntog kører på de danske veje.
Det er det bedste gæt, når registrerede enheder og svenske lastbiler er talt sammen. De fleste af dem bruges flittigt, for der er nemlig både penge og miljø i at fylde modulvogntogene op.
Men hvor er de henne, spørger venner og familie?
Det er faktisk det bedste spørgsmål branchen kunne ønske sig, for det er tegn på, at modulvogntogene ikke fylder så meget i ”gadebilledet”, som modstanderne af ”kæmpelastbiler” ellers påstod.
Modulvogntogene har nu et år på bagen og de er blevet en succes, som transportbranchen kan være stolt af.
Og hvor er de så henne, modulvogntogene? Jo, de fleste kører faktisk som distributionsbiler på de lange stræk mellem landsdelene i aften- og nattetimerne. Og når de engang i mellem er på vejen i dagtimerne, så ænser de færreste bilister, at de netop har passeret en lastbil på godt 25 meter.
Når nu det er en succes, kan vi så ikke lige så godt slippe modulvogntogene helt fri, er der mange vognmænd, der spørger? Hold lige på hestene. Det er stadig kun et forsøg og det unikke ved forsøget er, at det faktisk i forvejen bliver udvidet løbende med konstant nye strækninger – ligesom private virksomheder kan lægge billet ind på at blive koblet på modulvogntogsnettet.
Et tilsvarende fleksibelt forsøg er næppe set mange andre steder. Derfor er der god grund til a sige tillykke med modulvogntogets et-års-dag og den måde branchen har håndteret ordningen på hidtil. Det var en svær fødsel, men barnet er blevet smukt.
Pas godt på det – så får det også lov til at vokse sig stort i de kommende år.
gn@transinform.com