Aalborg Havn vokser
Transportcenter: Selv om krisen har taget toppen af godsomsætningen, så fortsætter Aalborg Havn med at tiltrække nye kunder.
Af Lars Lassen
Krisen har ikke ramt Aalborg Havn lige så hårdt som mange andre havne.
- På trafiksiden ligger vi på niveau med 2007, som vi opfattede som et godt år. Ikke så godt år, som 2008, men et godt år. Vi forventer at 2010 bliver på omtrent samme niveau som i år. Men der er betydelige udsving inden for de forskellige segmenter. Nogen er gået tilbage, mens andre er gået lidt frem, siger Aalborg Havns adm.direktør Claus Holstein.
Havnes salgs- og marktingschef; Ole Brøndum forklarer, at Aalborg i modsætning til andre havne, ikke har så mange højværdivarer, der er særligt følsomme i en lavkonjunktur.
- Vi har især kunnet mærke krisen i byggeriet, hvor byggematerialer som sand og grus er gået tilbage. Vi har modsat ikke rigtigt mærket noget til krisen på oliehavnen og vi er heller ikke hårdt ramt på containersiden. Så vi er sådan set vældigt tilfredse på trafiksiden, der tegner sig for omkring halvdelen af vores indtægter, siger Brøndum.
Når det er sagt, så er havnen godt klar over at de virksomheder, der er på havnen, er presset af krisen i varierende omfang.
- Men vores egen forretning er kun ramt i beskedent omfang – vi er måske gået 5-7 procent tilbage på trafiksiden, sammenlignet med 2008, siger Claus Holstein.
Aalborg Havn A/S er blot en af tre havne i Aalborg. Der er også Aalborg Portland Havn og Vattenfall Havn. Tilsammen omsætter de tre havne – der ligger tæt på hinanden – omkring syv millioner tons gods og modtager anløb af 2200 skibe årligt.
Nye lejemålMens godsomsætningen er gået tilbage, så har Aalborg Havn ikke oplevet tilbagegang på udlejningen af arealer og bygninger, der udgør omkring halvdelen af Limfjordshavnens omsætning.
- Der er heldigvis ingen af vores lejere, der har måttet give op i årets løb og vi har faktisk haft tilgang af nye lejemål. Der er en ny virksomhed, der skal distribuerer grill-udstyr, som bygger et nyt lager på 10.000 kvadratmeter. Og der er formentlig en anden distributionsvirksomhed, der etablerer sig her inden for ganske kort tid. De har valgt Aalborg Havn, fordi vi som en del af transportcenteret har adgang til både vej, jernbane og sø, siger Claus Holstein.
Aalborg Havns ledelse mener, at havnen er blevet en mere attraktiv lokation for en bred vifte af virksomheder i de senere år.
- Vi oplever, at det er blevet lettere at konkurrere i forhold til de udviklingsselskaber, der meget aggressivt har markedsført logistikfaciliteter rundt omkring. Der er en øget bevidsthed om, at Aalborg Havn er et transportcenter og ikke bare en havn. Det gør, at det er blevet lettere for os, at få tingene til at lykkedes, siger Claus Holstein.
TransportcenterDer er to primære årsager til Aalborg Havn er blevet mere synlige som et transportcenter.
- Den første er, at vi var med i modulvogntogsforsøget fra starten af. Vi har i den forbindelse sørget for, at der er bygget en stor plads til omkobling af modulvogntogene. Den anden del er at vi har medvirket i en række projekter, hvor vi sammen med virksomheden udvikler et lager- og logistikkoncept, siger Claus Holstein.
Mange virksomheder har også under indtryk af krisen besluttet, at de ikke ønsker at eje bygninger.
- Så leder man efter en langsigtet partner, og det er jo det en havn er. Vi er vant til at investere på den meget lange bane og det er der mange, der begynder at sætte pris på, siger Holstein.
TrimodalTyngdepunktet i Aalborg Havns havneaktiviteter ligger i dag i Østhavnen 10 kilometer øst for Aalborg. Inde i byen er nu kun Nordhaven i Nørresundby aktiv som erhvervshavn. Midt i mellem finder man centralhavnen med olieterminalen og stykgodshavnen ved Limfjordstunnelen. Østhaven er forbundet til baglandet med både vej og jernbaneforbindelse, så transportcenteret er et reelt trimodalt transportcenter.
- Vi har overtaget stamsporet herfra op til hovedlinjen fra kommunen, mod at vi overtager vedligeholdsforpligtelsen. Det bliver ganske kostbart hen over en årrække, men modsat kunne vi ikke se til, mens baneforbindelsen bliver nedlagt. Vi tror stadigvæk på, at jernbanen har en rolle i godstrafikplanlægning i Danmark. Vi er i hvert fald ikke modne til at lukke den, fastslår Claus Holstein.
Der er i dag ingen faste trafik med godstog til Aalborg Havn.
- Der er ved at ske lidt på godsbaneområdet herhjemme. Man er begyndt at køre containere fra Århus Havn til Hovedstadsområdet. Så kunne det vel også være, at man skal til at køre containere mellem Aalborg og Århus. Vi har lige haft et møde med flere store aktører på havnen, om muligheder for godsbanetrafik til og fra havnen og interessen er til stede, siger Claus Holsteing.
KundeplejeAalborg Havn arbejder løbende sammen med kunderne, for at tilpasse og udvikle faciliteterne til deres behov.
- Det betyder blandt andet, at vi nu er i gang med at udvide frysehuskapaciteten. Vi diskuterer også med Royal Arctic Line, hvordan vi optimerer deres containeroperation. De har mange containere, der skal pakkes med forskellige varetyper. Det kræver et helt andet set-up end containere, der fyldes op med en enkelt vare. Her vil vi gerne medvirke til opbygge en kapacitet til pakning af den type containere, siger Claus Holstein.
Han peger på vigtigheden af hele tiden at udvikle sig sammen med kunderne.
- Fordi vi er indbyrdes afhængige af hinanden. Derfor har vi også erkendt, at vi som havn har en opgave, når det gælder medarbejderpleje – ikke bare for vores egne ansatte, men også for vores kunders medarbejdere. Vi ligger uden for byen, og derfor har vi i flere år haft en kantineordning, så de mennesker, der arbejder på haven har haft let adgang til ordentlig mad og kioskvarer. Vi har i år oprettet et sundhedshus med fitnesscenter. Havnen skal være en god arbejdsplads for alle og det er også vores opgave, siger Claus Holstein.
ll@transporttidende.com