Det står ikke så galt til
Hånd i hånd: Miljøministeriet og Danmarks Rederiforening har i samarbejde kortlagt svovlforureningen. Man kan godt på én gang tjene penge og skabe miljøgevinster.
Af Finn Bruun
Ofte har staten og erhvervslivet stået skarpt overfor hinanden. Regulering og kontrol mod ønsket om frie handlemuligheder. Men det står mere og mere klart, at der kan være plusser for begge parter, hvis man forfølger samme mål.
Det er ideen bag Partnerskabet for Renere Skibsfart, der er indgået mellem Miljøministeriet og Danmarks Rederiforening, og som nu har vist, at en indsats kan give målelig effekt.
- Vi har en række andre partnerskaber f.eks. på energi-området og på landbrugsområdet. Men jeg skal ikke lægge skjul på, at dette er et partnerskab virkelig har leveret. Det har på kort tid givet både nogle meget interessante politiske resultater og skabt nogle ekstra relationer mellem en branche og et land, som er afhængigt af at have et privat erhvervsliv, siger miljøminister Troels Lund Poulsen.
- Samarbejdet viser, at når man diskuterer herhjemme, om det offentlige overhovedet kan samarbejde med det private, så er svaret ja. Man kan faktisk få en branche til at sige, at den er glad for at have et samarbejde, som tager afsæt i kravene om, at vi skal blive bedre og bedre, så vi får et lavere ressourceforbrug og en lavere miljøpåvirkning. Det kan faktisk godt lade sig gøre samtidig med, at man kan tjene penge.
Men samarbejdet med det offentlige skal ikke kun handle om byrder og problemer.
- Der skulle også gerne være fordele, så vi både får et stærkt dansk erhvervsliv og solide miljøgevinster, siger miljøministeren.
- Men man skal være klar over, at skibsfart i den grad er et internationalt erhverv, så kan vi kan ikke løse problemerne i Danmark alene, og det nytter heller ikke, at EU tror, at de kan spille den afgørende rolle her. Vi bliver nødt til at have internationalt bindende aftaler. Og det har Danmark længe arbejdet aktivt for i IMO, hvilket bl.a. har resulteret i de nye aftaler, som vil fjerne 90 procent af svovlforureningen, siger Troels Lund Poulsen.
Det er kun godt et år siden, at det strategiske partnerskab blev etableret og den tilhørende handlingsplan er fra marts i år, så tempoet har været højt, og parterne fastslår, at det kun er begyndelsen.
Miljøministeren kan dog til sin glæde konstatere, at en undersøgelse fra Århus Universitet viser, at skibenes bidrag til svovlforureningen ikke er 68 procent som hidtil antaget, men helt nede på 37 procent.
- Det er godt at se, at nogle af initiativerne har virket, siger han.
Erkender ansvarFormanden for Danmarks Rederiforening, direktør Lars Vang Christensen, Herning Shipping fremhæver, at rederierne vedkender sig deres ansvar for miljøet.
- Men vi har i de gode tider udskiftet store dele af flåden med moderne skibe, så vi har ikke grund til at kigge ned i jorden. Vi er klar over, at vi fortsat har meget at gøre, for vi er stadig den største bidragyder til luftforureningen, men søfarten har nu et godt ståsted, og vi er klar til at leve op til de skrappe IMO-krav, for det er jo ikke kun danske skibe, som bidrager til luftforureningen herhjemme, siger Lars Vang Christensen.
Rederierne er tilfredse med, at tallene ser bedre ud end ventet, men fortsætter med at satse på både forskning og innovation:
F.eks. tester DFDS en scrubber, en anordning som fjerner svovl, og der arbejdes med LNG-løsninger (flydende naturgas) uden svovl.
- I det hele taget investerer vi mange penge i klima og miljø. Vi er i dialog med DTU om forskningsprojekter og overvejer også, hvad der kan gøres for at få olieraffinaderierne til at levere renere produkter i tide til, at vi kan nå vores mål, siger rederiernes formand:
- Der er en klar vilje til at yde en indsats, også selv om det kommer til at koste. Trods krise er vi villige til at investere og fastholde rederiernes fokus på at holde svovlforureningen nede.
Voldsom stramningBaggrunden for bekæmpelsen af svovlforurening er en markant stramning fra IMO. Skal Danmark tilvejebringe det brændstof og de motorforbedringer, der er en forudsætning for, at svovl-kravene kan opfyldes, må virksomheder og myndigheder sikre konkrete tekniske løsninger.
Internationalt handler det om at fastholde dansk skibsfarts førerposition på miljøområdet ved at presse på fra alle sider for at gennemføre krav, så de omfatter alle verdens skibe.