Toget blev bragt på banen
Effie Prisen: Med projektet ”Finding new ways” fik BringFrigoscandia for alvor flyttet ferske varer fra landevej til banen.
Af Gwyn Nissen
Det var hverken konkurrenter eller krisen, der blev den hårdeste modstander, da BringFrigoscandia i 2007 lagde sporene til en øget godstransport på jernbanen. Det var derimod fordommene om en langsom, ineffektiv og ufleksibel jernbanetransport. I dag, små tre år efter at BringFrigoscandia gik i gang med at finde nye veje, er kritikken mange steder forstummet: Når man kan fragte fersk fisk og kød med toget til Italien, så er det kun fantasien, der sætter grænserne.
Det havde da også været forsøgt før. Det daværende Frigoscandia gik i 2003 i kompagniskab med det private tyske jernbaneselskab TX Logistik om trafik mellem Danmark og Italien. Men samarbejdet med Trenitalia haltede og efterlod Frigoscandia og TX Logistik med dybe sår.
Alligevel gjorde TX og BringFrigoscandia et nyt forsøg i 2007.
Set-uppet var noget anderledes i de to selskabers næste forsøg. TX Logistik har blandt andet købt sig til VIP-status på jernbanenettet og det giver plads på skinnerne lige efter passagertogene.
- Det giver os noget leveringssikkerhed i modsætning til tidligere, og det er blandt andet en af de fordomme vi møder, siger Thomas Strier Jacobsen, division manager ved Bring Frigoscandia i Aalborg.
Mange kan nemlig stadig huske, hvordan togsæt tidligere blev ”parkeret” på et sidespor i alperne og pænt måtte:
- Og når de ankom alt for sent, så var frugt og grøntsager rådnet op. Men sådan er det ikke mere.
Hånd i hankeTX/Bring-samarbejdet har nemlig ikke kun prioritet på skinnenettet, det har også hånd i hanke med terminalerne i begge ender: Europaterminalen i Padborg og terminalen i Verona.
Derudover er temperaturovervågning med alarmering, GPS-positionering og telefonisk kontakt med togføreren med til at sikre, at de ferske varer når frem i frisk tilstand.
- Vi har hånd i den ubrudte kølekæde hele vejen, og det har været vigtig for os, siger Thomas Strier Jacobsen, der konstaterer, at systemerne virker:
I de seneste to år har der været under en håndfuld forsinkelser.
SkeptikerePå trods af ændringerne var der fortsat mange, der var skeptiske – også internt hos BringFrigoscandias egne disponenter.
- En af fordommene er transittiderne, at toget er langsommere. Men faktisk er vi hurtigere fremme i Verona end et vogntog, fordi vi kører lige igennem, påpeger Thomas Strier Jacobsen.
En anden fordom er den manglende fleksibilitet, fordi toget har faste afgangstider, mens en lastbil kan vente. Og mens en lastbil kører direkte fra kunde til kunde, skal de ferske varer til toget transporteres til og fra skinnerne i lastbil – det giver lidt mere koordinering.
- Og det kræver da også mere planlægning hos kunderne og modtagerne, men til gengæld får de en række andre fordele, vurderer Jacobsen, der også peger på, at fleksibiliteten stiger i takt med, at ordningen bliver udvidet.
Grønne interesserEn af fordelene er, at jernbanetransport er grøn transport.
- Vi har kunnet reducere CO2-udslippet på et læs fersk kød fra Danmark til Italien med op til 87 procent, siger Thomas Strier Jacobsen.
Netop interessen for miljørigtige løsninger er stigende, selv om de første spørgsmål fra potentielle stadig er: Hvad koster det? Får jeg mine varer til tiden?
- Hvis landevejstransporten i fremtiden skal til at købe CO2-kvoter for at udligne miljøbelastningen, så bliver det en bekostelig affære, vurderer Thomas Strier Jacobsen.
Det var da også miljøhensyn og BringFrigoscandias evne til at dokumentere samme, der fik en af selskabets kunder til at flytte transporten af frugt og grønt fra Italien fra landevejen til toget.
- De havde til hensigt at flytte halvdelen af varerne over på skinner – men de får i dag bragt 80 procent af godset på skinner, siger Thomas Strier Jacobsen, der ikke lægger skjul på, at det er den slags succes-historier, der skal få flere til at vælge toget.
- Og så kan vi da også mærke, at der er klimatopmøde i København – det skærper også interessen, bekræfter han.
Slip for stauThomas Strier Jacobsen peger på tilsandingen af det europæiske vejnet som en oplagt fordel for togtrafikken.
- Man slipper for at ens varer står i en kø på motorvejen, og transportkøberne har endvidere en politisk sikkerhed for, at der ikke er udefrakommende ting, der pludselig sender prisen i vejret, siger Jacobsen med henvisning til maut-stigninger og politiske afgifter.
- De kan ramme landevejstransporten, men næppe jernbanegodset, som står højt på den politiske dagsorden.
Derudover er der stadig flere restriktioner, regler og begrænsninger, som rammer landevejstransporten i f.eks. sommerperioden og stødtider, mener Jacobsen.
BringFrigoscandiaI 2006 købte Posten Norge Frigoscandia og med et kapitalstærkt ejerskab er hovedfokus på udvikling af transport og warehousing.
I 2008 tog Frigoscandia navneforandring til Bring Frigoscandia, som med afdelinger i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland, Frankrig og UK har et stærkt distributionsnet såvel nationalt som internationalt.
I Danmark har Bring Frigoscandia transportkontorer i Aalborg og Hvidovre samt lagre i Hvidovre, Horsens og Kolding samt crossdockinglager i Padborg.
Bring Frigoscandia er i dag Nordens førende virksomhed inden for temperaturkontrolleret logistik til levnedsmidler, og tilbyder totalløsninger indenfor international og national transport, køle- og fryselagre samt supply chain management. Bring Frigoscandia har således daglige afgange med full-loads, partigods og stykgods mellem Skandinavien og hele Europa.
Fremtid med fortsat vækstDer er stadig plads til mere gods, flere afgange og nye ruter ned gennem Europa.
Da BringFrigoscandia og TX Logistik i maj 2007 påbegyndte togkørslen mellem Padborg og Verona, startede samarbejdet op omkring frosne fødevarer. Siden november 2008 er der kommet stadig flere ferske varer til – kød og fisk mod syd, frugt og grønt mod nord – så forholdet i dag er 50-50, dog med sæsonudsving.
Samarbejdet begyndte med to ugentlige afgange, men i dag er der allerede tre og antallet af transporterede enheder er steget med det firedobbelte.
- Vi vil gerne op på flere ugentlige afgange og er i forhandlinger lige nu, siger Jacobsen.
Han mener ikke, at der er nogen begrænsning for udviklingen på skinnerne.
- Der er masser af kapacitet på det tyske skinnenet og dermed et enormt potentiale, siger Thomas Strier Jacobsen.
Dertil kommer, at BringFrigoscandia netop har taget hul på en spritny rute mellem Norge og Holland med videre forbindelse via landevejstransport til Belgien og Frankrig.
- Det giver os to akser mod syd, siger Thomas Strier Jacobsen.
BringFrigoscandia har dog heller ikke for alvor mærket til krisen – i hvert fald ikke på jernbanegodset, som har taget til trods afmatningen.
- Heldigvis skal folk stadig have noget at spise. Måske sparer de f.eks. på den dyre fisk, men så vælger de andre, billigere arter i stedet for, forklarer Thomas Strier Jacobsen.
Disponenter sælgerEn af barriererne i forhold til at flytte gods fra vej til bane har også været selskabets egne medarbejdere, idet der er nogle vaner, der skal laves om.
- Men vi har solgt ideen på den grønne profil. Det kan medarbejderne godt se, siger Jacobsen.
Hvor meget billigere er det at sende gods med toget?
- Hvem har sagt, at det er billigere? Vi kan godt konkurrere med landevejstransportens priser, men økonomien har ikke været den primære årsag til, at vore kunder sender mere gods med banen. Det har været ønsket om at have en grøn profil, siger Thomas Strier Jacobsen.
- Vi ønsker heller ikke at ses som en konkurrent til vejtransporten, men vil hellere være et grønt alternativ.
Effie PrisenBringFrigoscandia er den anden af i alt tre virksomheder, som er indstillet til Effie Prisen, som uddeles af Danske Speditører og Dansk Transport Forlag til januar.
Itella blev præsenteret i den forrige udgave og i næste nummer af Danmarks Transport-Tidende præsenterer vi Blue Water Shipping.
gn@transporttidende.com