400 reaktioner på konkurs-sag
Bevågenhed: DI-direktør Michael Svane overvældet over de mange henvendelser i sagen om planlagte konkurser.
Af Gwyn Nissen
DI Transport har fået hundredevis af reaktioner på sagen om planlagte konkurser, som Danmarks Transport-Tidende og DR-Nyhederne bragte frem for nogle uger siden.
- Vi har rundet de 400 reaktioner og det vidner om, at det ikke bare er et tilfældigt lille problem vi har taget fat på, siger DI-direktør Michael Svane, der bragte sagen frem i lyset.
DI har således ikke kun fået reaktioner fra transportbranchen, men også fra en række andre brancher, hvor planlagte konkurser skaber misstemning i mange virksomheder.
- Det er en understregning af, af at selv om det økonomisk hårde tider, så er der mange, der tørster efter en redelig forretningsadfærd. Selv i dårlige tider kan det godt betale sig at have en god forretningsmoral, men det er tilsyneladende ikke alle, der kan modstå fristelsen, siger Michael Svane.
Han har senest haft et møde med Færdselsstyrelsen, som efterfølgende vil indkalde branchens organisationer til en drøftelse om branchen kan være med til at dæmme op for de planlagte konkurser.
- Vi vil se på, om der er noget vi kan bidrage med i forhold til, hvad der foregår i branchen, siger Michael Svane.
Sagen har også haft politisk bevågenhed, idet mange politikere har reageret på historierne om virksomhedsledere, der lader deres skrantende forretning gå ned og tørrer gælden af på kreditorer, mens de allerede har set-uppet klar til en ny forretning – ofte med samme kundegrundlag, samme medarbejdere og et navn, der til forveksling ligner det gamle.
- Politikerne har et ønske om at undgå sådanne planlagte konkurser, som er med til at gøre livet surt for almindelige, seriøse erhvervsdrivende, siger Michael Svane.
Han er ikke ude efter transportvirksomheder, der uforvarende er kommet i uføre og prøver at stable en ny forretning på benene.
- Vi går efter dem, der kold og kynisk lader den ene virksomhed gå neden om og hjem, mens de sideløbende begynder at flytte aktiviteter i et nyt selskab. Derved anbringer virksomhederne sig i overhalingsbanen og overhaler både deres gamle selskab og konkurrenterne.
Michael Svane mener også, at andre har del i ansvaret for de planlagte konkurser.
- Transportkøberne bør se på, hvilken personkreds de samarbejder med. Det nytter ikke noget, kun at have fine holdninger på glittet papir, siger DI-direktøren, der også peger på, at banker, leasingselskaber og andre leverandører ofte er med til at holde liv i useriøse spillere i branchen.
De kunne langt tidligere trække stikket ud, mener han.
På samme vis mener DI-direktøren også, at organisationerne bør kigge sig selv nøje efter i sømmene:
- De bør overveje, om visse personer kan sidde med i organisationsarbejdet, når de har medvirket til planlagte konkurser, siger Michael Svane uden at ville nævne navne.
gn@transporttidende.com