Teknik er ikke nok
COP 15: Trafikforskere tvivler på at tekniske løsninger kan bremse transportens CO2-udledning.
Af Lars Lassen
Transportminister Lars Barfoed slog en optimistisk tone an, da han indviede E.ON’s biogastankanlæg – det første i Danmark.
- Kritikerne af nye vejprojekter glemmer, at den vognpark der kører på danske veje i 2025 vil være en anden og langt mere klimavenlig vognpark, end den vi har i dag, sagde Lars Barfoed.
Men tiltroen til de teknologiske løsninger var langt mindre, da DTU Transport benyttede FN’s Klimakonference i København til at samle en række prominente trafikforskere til et seminar i Lyngby.
- Transportens udledning af CO2 vil tredobles frem til 2050, hvis vi ikke gør noget. Politisk fokuserer man meget på de teknologiske løsninger, hybridbiler, biobrændstof og elbiler. Men selv hvis det lykkedes at få indført de kendte teknologiske løsninger i størst muligt omfang, så vil vi ikke kunne knække CO2-kurven helt, fordi både person- og godstransporten vokser så kraftigt, sagde seniorforsker Henrik Gudmundson, DTU transport.
Dermed er der heller ikke umiddelbart udsigt til at teknologien rækker til at begrænse den globale opvarmning til kun to grader celsius.
ØdelæggendeDen britiske professor John Whitelegg fra The University of York, stod for seminarets mest radikale indlæg.
- Alle taler om, hvor frygteligt dyrt, det er at redde klimaet. Men der er praktisk taget ingen, der holder det op mod de enorme summer, der investeres i ny infrastruktur, intelligente trafiksystemer, p-pladser og p-huse. Alle disse investeringer koster ikke kun, det der står i budgetterne. Der følger også en høj pris i form af mere trafik, flere trafikulykker med trafikdræbte og tilskadekomne, dårligere folkesundhed og tab af jord, som kunne anvendes til langt mere fornuftige formål, som fødevareproduktion, sagde John Whitelegg.
Han påpegede, at en enkelt motorvejssammenfletning af ’kløver’typen optager lige så meget areal, som en stor engelsk middelalderby. Whitelegg mener, at hele den måde verden med de industrialiserede lande i spidsen anvender areal og rum på er ødelæggende.
Voksende transportbehov- Centraliseringen af arbejdspladser og udbygningen af rene boligområder uden lokal beskæftigelse og butikker skaber i sig selv et abnormt og konstant voksende transportbehov. Politikerne bidrager selv til denne udvikling ved at centralisere sygehus, posthuse og andre offentlige institutioner. Hvis vi skal imødegå den globale opvarmning, så er vi nødt til at gå radikalt til værks. Efterspørgslen efter transport skal reduceres markant. Det kræver, at vi ændrer hele den måde vi indretter vores samfund på, sagde John Whitelegg.
Han fik delvis opbakning fra Holger Dalkmann fra det britiske Transport Research Laboratory, der gjorde det klart, at de industrialiserede lande står over for en stor udfordring, fordi de ikke bare selv skal sænke deres eget energiforbrug. Det er også nødvendigt, at de industrialiserede lande hjælper udviklingslandene med at undgå de samme fejl, som de selv har begået.