Udenlandske lastvognschauffører fylder op i ulykkestatistikken
DTL kræver skærpet kontorl, efter analyse viser, at danske sættevognschauffører er involveret i forholdsvis færre trafikulykker på danske veje end deres udenlandske kolleger.
Det viser en analyse som sekretariatsleder Jytte Nørup fra Østjyllands Færdselssikkerhedsudvalg har foretaget. Hun har gennemgået samtlige 353 trafikulykker, hvor en sættevogn har været involveret, i 2008.
Analysen viser, at der sad en udenlandsk chauffør bag rattet ved hver tredje ulykke. Ulykkerne kostede 18 personer livet, heraf syv med en udenlandsk chauffør involveret.
Jytte Nørup kan ikke give nogen klar forklaring på, hvorfor udenlandske lastvognschauffører er overrepræsenteret i statistikken, men vurderer, at manglende kendskab til dansk trafikkultur kan være en af forklaringerne.
Hun mener også, at hyppige udskiftninger af materiellet – især trailere – kan være en medvirkende årsag.
- Det at man bytter køretøj hele tiden har selvfølgelig også en indflydelse på trafiksikkerheden. Så når chaufføren ikke at kende sit køretøj, inden han skal skifte det ud med et andet, siger Jytte Nørup til DR Øst.
DTL: Skærpet kontrolDansk Transport & Logistiks adm. direktør Erik Østergaard skriver i en kommentar til TTN, at der bør gøres en indsats på tre områder.
a)Politiet skal skærpe kontrollen – herunder med de udenlandske chauffører. Det skal de iflg. Kontroldirektivet under alle omstændigheder fra 1.1.10 hvor kontrolindsatsen af køre- hviletidsreglerne øges fra 2 til 3 procent af arbejdstiden
b)Når de nye cabotage-regler træder i kraft i 2010 skal kontrollen heraf ligeledes øges så ulovlig indenrigskørsel på udenlandske plader/med udenlandske chauffører stoppes. Dermed stoppes også unddragelse af betaling af skat/moms til den danske stat c)Så skal vi have regeringen og kommissionen til at arbejde for at fællesskabsreglerne fortolkes, implementeres, kontrolleres og sanktioneres ensartet i EU
- Og så om nogle år ”down the road” får vi formentlig en højere standard indenfor det europæiske vejtransporterhverv, slutter Erik Østergaard.