DTL ønsker harmonisering
96.000 kroner til forskel for at køre ulovlig cabotage i Danmark og Frankrig.
Kører man ulovlig cabotagekørsel i Danmark, koster det 4000 kroner i bøde. Gør man det derimod i Frankrig, stiger prisen til over 100.000 kroner – selv om EU-lovgivningen burde føre til ens fortolkning og håndhævelse. Det vil EU nu gøre noget ved.
- Der findes, inden for f.eks. køre- hviletid, adgang til erhvervet, statsstøtte, miljøzoner, filterkrav og en lang række andre områder forskellige måder at fortolke EUs regler og love på i EU-landene, og det er et problem, at harmoniseringen ikke er bedre, for det skader konkurrencen mellem transportvirksomhederne i EU-landene, siger DTLs EU-chef, Søren Hyldstrup Larsen.
Han var jeg glad for at høre, at Matthias Ruete, generaldirektør for Kommissionens general-direktorat for transport, nu taler om at undersøge forskellene nøje, så man kan foretage en bedre harmonisering.
Ruete fastslog, at EU skal blive bedre til at harmonisere reglerne i EU. Der er tilfælde, hvor en kompliceret EU-regel ender med at blive indført som 27 forskellige regler, når medlemslandene indfører reglen.
DTL, Sveriges Åkeriföretag og IRU mener også, at harmoniseringen ikke altid virker.
- Vi kan ikke have, at Det Indre Marked udvikler sig til et patchwork af nationale regler, der er forskellige i, hvordan de indføres, hvordan reglerne overvåges og kontrolleres, og hvordan overtrædelser straffes. Et fælles EU Indre Marked for transport kræver fælles vilkår for lige konkurrence for, at man kan få et effektivt og integreret transport- og logistik system, påpeger Søren Hyldstrup Larsen.