Klimatopmøde som vendepunkt
En global klimaaftale kan resultere i store ændringer for godstransporten, fordi CO2-belastningen skal indregnes i hele logistikkæden.
Det der er i dag er sund logistisk fornuft, er det måske ikke mere, hvis det lykkedes verdens lande at nå til enighed om en klimaaftale i København.
Det skriver den belgiske shippingavis LeLloyd.
Transportsektoren udleder alene 13 procent af den globale menneskeskabte CO2-udledning. En global aftale – der formentlig kommer til at medføre CO2-afgifter – vil på en lang række transporter ændre på, hvad der i dag anses for den bedste og billigste løsning. Det kan simpelthen betyde en revolution, for transportsektoren, skriver LeLloyd.
Det vil især være mærkbart inden for luft- og søfarten, der hidtil har været undtaget for CO2-krav under Kyoto-protokollen, selv om skibe og fly tegner sig for seks procent af den samlede CO2 udledning.
- Det er en uholdbar situation og derfor er der et stort pres, for at finde en aftale for sø- og luftfarten, udtaler flere EU-repræsentanter over for LeLloyd.
En ny aftale vil ikke bare påvirke godsstrømmenes kurs, men også ændre det modale split. Der vil eksempelvis være store gevinster på CO2-regnskabet, hvis man flytter gods fra vej til jernbane eller skib. Og eksperterne vurderer, at det er den eneste farbare vej, hvis transportsektoren skal bære sin andel af CO2-reduktionerne, samtidig med at godsmængderne fortsætter med at stige.