23948sdkhjf

COP15 ændrer ikke meget for vognmænd

FNs store klimatopmøde er begyndt i København i dag.

FNs store klimatopmøde er begyndt i København i dag.



Mødet, som skal planlægge en reduktion i verdens CO2-udslip på både kortere og længere sigt, får næppe den store betydning for transporterhvervet i Danmark, vurderer Dansk Transport og Logistik. EUs klimamål fra januar skal nemlig efterleves af det bl.a. det danske transporterhverv alligevel – klimaaftale i København eller ej.

EU vedtog i begyndelsen af 2009 egne mål for CO2-reduktion frem til 2020, nemlig 20 procent i forhold til 1990 for hele EU. Det betyder, at EU har besluttet, at sektorerne transport, landbrug og boliger samlet set skal reducere med 10 procent i 2020 (i forhold til 2005), som deres bidrag til det samlede mål.

Det mål gælder ikke Danmark – for her er mål endnu højre. EU besluttede nemlig samtidig, at lande med lave indkomster pr. indbygger og som har udsigt til at opleve en stor økonomisk vækst kan øge deres CO2-udledning med 20 pct., mens lande med højere indkomster pr. indbygger (herunder Danmark) skal sænke deres udledninger tilsvarende.

Danmark er således forpligtet til at reducere CO2-udslip fra transport, boliger og landbrug med 20 procent senest i 2020 – uanset en aftale på COP15.

Der er fastsat et yderligere mål for transport i EU, oplyser DTL: 10 procent af brændstof til transport skal i 2020 komme fra vedvarende energi (biobrændstof, brint, el-biler mv).

Den danske regering ved daværende klima- og energiminister Connie Hedegaard erkender, at det er meget hårde krav, der stilles til Danmark, og at det vil kræve en stor indsats af det danske samfund for at nå disse mål for CO2-reduktion.

Men EU er rede til at gå videre endnu. På de kommende forhandlinger i København vil EU lægge op til et fælles, internationalt mål på 30 procents reduktion i 2020.

Mest fornuftigt

- DTL mener, at reduktion i CO2 skal hentes de steder, hvor det er samfundsøkonomisk mest fornuftigt, dvs. hvor de største gevinster hentes, og hvor gevinsterne kan hentes billigst. For transport kræves der en samlet tilgang, der tager hensyn til alle former for transport af gods og af passagerer, og alle former for bidrag skal tænkes ind på en realistisk måde med realistiske mål. Det er samtidig vigtigt, at de særligt høje krav til Danmark ikke stiller danske virksomheder ringere i konkurrencen med udenlandske virksomheder. I forbindelse med indsatsen for et bedre klima har DTL bidraget med forårets store klimabrochure om transportens foreløbige bud på CO2-reduktioner i Danmark, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

Den danske regering bidrager også til indsatsen. Gennem Center for Grøn Transport i Færdselsstyrelsen, arbejdes der med tilskudsordninger og certificering af grønne transportvirksomheder.

Europa-Kommissionen er i gang med et projekt, der ser på de forventede CO2-udslip fra transport i 2050, og hvordan disse udslip kan reduceres. De foreløbige konklusioner er, at der ingen enkelt løsning er.

- Til gengæld er der mange løsninger, der alle kan bidrage til en reduktion. Værdien ved dette projekt er også, at det tegner til at vise klart, at det for eksempel ikke altid er mere klimavenligt at flytte gods fra vej til jernbaner, og at det under alle omstændigheder kun er muligt at overflytte gods i begrænset omfang. Derfor skal der også findes andre løsninger, siger Søren Hyldstrup Larsen.

COP15 og din virksomhed

Så hvad er effekten af COP15? Der er uanset hvad en proces i gang.

- Hvordan dette praktisk gennemføres af den danske regering er allerede begyndt at komme frem. Det så vi ved den grønne transportaftale fra januar 2009. Men der er mulighed for, at kravene bliver yderligere skærpet frem til 2020, og dette vil kræve flere tiltag i Danmark. Men på den måde er effekten af en aftale på COP15-topmødet af mindre betydning. Vi har allerede et højt mål for transport i Danmark, påpeger Søren Hyldstrup Larsen.

COP15 vil imidlertid også kunne bidrage til, at det, som i dag er EUs mål, bliver til globale mål. Dermed sikres det, at EU ikke risikerer at miste konkurrenceevne på grund af de mål, som EU egenhændigt allerede har sat. Det vil det danske transporterhverv også have fordel af.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063