Krav om EU-enighed på transportområdet
EU-domstolen har fastslået, at EU-Kommisionen ikke alene kan indgå handelspolitiske aftaler på transportområdet.
Domstolen har vurderet, at handelspolitiske aftaler på transportområdet er en delt kompetence mellem Europa-Kommissionen og EU’s medlemslande. Det vil sige, at EU-Kommissionen ikke kan indgå aftaler med lande uden for EU, uden alle EU’s medlemslande accepterer aftalens indhold.
Domstolens afgørelse vækker lettelse i Danmarks Rederiforening, hvor man har frygtet, at EU-Kommissionen ville indgå aftaler, der ikke sikrer ligelig markedsadgang.
- Fastholdelse af den delte kompetence ved internationale forhandlinger på transportområdet har været en dansk prioritet ved de seneste EU-traktatændringer, og det er meget glædeligt, at domstolen nu bekræfter, at traktaterne skal forstås på denne måde. Ikrafttrædelsen af Lissabon traktaten ændrer ikke herpå. Den delte kompetence sikrer, at EU ikke indgår aftaler på søfartsområdet uden et tilfredsstillende liberalt indhold, hvilket især er vigtigt, så længe søfarten ikke er omfattet af en tilfredsstillende WTO-aftale