Enighed om vejprojekter
Partierne bag aftalen om den grønne transportpolitik fra januar 2009 har indgået en ny aftale om vejinvesteringer.
Det Radikale Venstre overvejer dog sin tilslutning til den ny aftale, som skal ses i sammenhæng med forrige måneds aftale om en moderne jernbane, der blandt andet indebærer investeringer i en ny jernbane mellem København og Ringsted samt dobbeltspor på Nordvestbanen og i Sønderjylland.
Den nye vej-aftale betyder, at en nogle af de mest belastede vejstrækninger i Danmark udbygges, herunder motorvejen over Vejle Fjord, den vestfynske motorvej, Køge Bugt-motorvejen samt Helsingør-motorvejen.
- Med dagens aftale er der indgået politiske aftaler indenfor alle væsentlige transportområder i 2009. Den massive udbygning og forbedring af den kollektive trafik fortsætter, vi forbedrer fremkommeligheden på vejene, og der sikres en høj mobilitet i samfundet, siger transportminister Lars Barfoed.
- Aftalen øger mobiliteten i samfundet. Det er især til gavn for de mange mennesker, der dagligt sidder i kø og spilder tid på vejen til og fra arbejde. De vil nu få mere tid til både arbejde, familie og fritidsaktiviteter. Udbygningerne vil desuden øge produktiviteten i erhvervslivet, der vil kunne spare mange penge og forbedre deres konkurrenceevne, siger Lars Barfoed.
Enhedslisten: AsfaltorgieEnhedslisten står udenfor aftalen og trafikordfører Per Clausen betegner den ”grønne trafikaftale” som et asfaltorgie.
- I stedet for at gennemføre en sammenhængende trafikpolitik og en overordnet strategi for transport i Danmark, viderefører trafikforligspartierne ad hoc asfalttankegangen, mener Clausen. Trængselsproblemer forsøges løst med udvidelse af de eksisterende motorveje og bygning af nye. Dette løser imidlertid ikke trængselsproblemerne på længere sigt, men fører i stedet til øget bilkørsel, mere forurening og øget CO2 udslip.
Enhedslisten forslår i stedet yderligere udvidelser af skinnekapaciteten, så der kan blive plads til både hurtigere lyntog, bedre nærbane- og S-togsdækning og mere gods på skinner.
DTL bifalder milliard-forligDansk Transport og Logistik er godt tilfreds med aftalen, som ifølge direktør Erik Østergaard giver transporterhvervet mulighed for at være mere effektivt.
- Vi er meget glade for aftalen. Det har kostet samfundet, herunder den danske transportbranche, et betragtelig beløb årligt, at såvel person- som godstrafikken på især en række motorvejsstrækninger har været plaget af lange køer. Nu har politikerne med afsæt i anbefalingerne fra Infrastrukturkommissionen taget fat på nogle meget væsentlige investeringer i dansk infrastruktur. De investeringer vil komme ind igen mange gange i de næste årtier, siger Erik Østergaard.
Han peger på, at der er et efterslæb i investeringer på såvel vej som bane.
- Derfor er det glædeligt, at der nu er kommet gang i såvel vej- som jernbaneinvesteringer. DTL ser samtidig frem til, at det ekstraordinære løft i vedligeholdelsesindsatsen i 2010-2013 medfører en hurtig og markant forbedring af tilstanden for belægninger og bygværker på det statslige vejnet – en forbedring, som forligspartierne lægger op til. Der er naturligvis også en række andre steder i Danmark, der skal tilgodeses, og det forventer DTL vil ske så hurtigt, som det er muligt, siger Erik Østergaard. Skal Danmark have en førsteklasses transportsektor og i det hele taget et effektivt samfund, hvor borgere og transportvirksomhederne ikke spilder deres tid i køer, skal der være tidssvarende og moderne veje og baner.
DI Transport meget tilfredsVejaftalen får også en positiv modtagelse i DI Transport:
- Investeringer i infrastruktur er en central del af den aktuelle vækstdagsorden. Udbygning af vejnettet skal ske på de strækninger, hvor behovet er størst. Vi er meget tilfredse med det resultat, som nu ligger på bordet, siger direktør Michael Svane, DI Transport.
- Vejprojekter som Køge Bugt og Vestfyn er opdelt i etaper. Det er et vigtigt signal om, at arbejdet med at skabe bedre fremkommelighed på infrastrukturen endnu ikke er afsluttet”, siger Michael Svane, der slutter med at glæde sig over, at aftalen også opprioriter rastepladserne.
- Der er med aftalen givet tilsagn til placering af rastepladser og bedre sammenhæng mellem vejtransport og den kollektive trafik. Også tilsagn om tilskud til undersøgelse af en letbane i Odense og banebetjening til Aalborg Lufthavn er bygget ind i aftalen. Det er udtryk for godt købmandskab, når det handler om at skabe en bedre sammenhæng på infrastrukturen og særligt i kombinationen af vejtransport og den kollektive transport. Det har vi kun ros til overs for”, siger direktør Michael Svane.