DTL imod 18 tons-zone i Køge bymidte
Køge Kommune vil haste forbud mod lastvogne over 18 tons totalvægt i bymidten i Køge igennem inden jul.
Overborgmester Ritt Bjerregaards og miljø- og teknikborgmester Claus Bondams gode idé om at forbyde lastvogne over 18 tons totalvægt i Hovedstaden overlevede som bekendt ikke mødet med den praktiske virkelig. Men de københavnske erfaringer har åbenbart ikke gjort indtryk i Køge Kommune, hvor byrådet nu vil indføre en forbudszone i bymidten i Køge, hvor lastvogne over 18 tons er udelukket. Kommunen har tilmed tænkt sig at indføre forsøgsordningen, uden at spørge transportbranchen eller andre intressenter først.
DTL har derfor haft kontakt med Køge Kommune og efterfølgende sendt en skriftlig klage til kommunen.
- Det er noget usædvanligt – og desuden usmart – at DTL via pressen har konstateret, at Køge Kommune med meget kort varsel har tænkt sig at indføre en forsøgsordning, hvor der i Køge bymidte via skiltning forbydes adgang for lastbiler over 18 tons. Normal procedure i Danmark er en fornuftig dialog om en løsning, der tilgodeser alle parter og interesser, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo, der finder det helt urimeligt, at kommunen ikke engang har taget en dialog med den lokale vognmandsforening for Køge og omegn.
- Den forbudszone, som Køge planlægger, vil desuden øge trafikken med lastbiler, da der skal flere lastbiler til at køre det samme gods til og fra bymidten, ligesom der vil blive tale om omvejskørsel for en del af den trafik med lastbiler over 18 tons, der i dag kører igennem bymidten. Ikke mindst derfor besluttede Københavns Kommune, at man alligevel ikke ville indføre den ellers planlagte lignende zone i København, påpeger Morten Lindbo.
Tvivlsom gevinstHan henviser til en grundig analyse af det københavnske forslag, foretaget af Via Trafik og Moe & Brødsgaard, der skabte tvivl om forbuddets trafiksikkerhedsmæssige effekt.
- Det er også helt uacceptabelt, at en så indgribende ændring af adgangsforholdene i så stort et område, som tilfældet er med Køge bymidte, sker med ekstremt kort varsel. Vi har efter telefonisk henvendelse til Henrik Rejnhold Jørgensen, Køge Kommune, fået oplyst, at zonen træder i kraft i løbet af de kommende to uger, efterhånden som skiltene sættes op. Dette hastværk øger i den grad risikoen for at gennemføre noget uigennemtænkt og forkert, siger Morten Lindbo.
DTL peger også på, at det er uheldigt at tvinge transporterhvervet til investeringer i nye og lettere lastbiler for en tidshorisont på kun 1 ½ år.
- Hvis zonen ikke videreføres, vil de pågældende investeringer være mere eller mindre spildt, da en lastbil afskrives over mindst 5 år og ikke usædvanligt over f.eks. 10 år. DTL skal derfor på det kraftigste anmode Køge Kommune om at genoverveje zonen og at tage en dialog med transporterhvervet om alternative løsninger, siger Morten Lindbo.