Lille gennembrud til den grænseoverskridende trafik
Slesvig-Holstens erhvervs- og trafikminister Jost de Jager vil overtale regeringerne i København og Berlin til at nedsætte en grænseoverskridende infrastruktur-kommission.
Det blev resultatet af den tredje grænseoverskridende infrastruktur-konference, der blev holdt på FDE-Center i Padborg mandag – arrangeret af Udviklingsråd Sønderjylland og Industrie- und Handelskammer Flensburg.
På konferencen pegede formanden for Udviklingsråd Sønderjylland, Hans Kirk, på væksten i trafikken i de kommende år. Frem til 2025 vil lastbiltrafikken være fordoblet i forhold til 2005.
- Derfor er der behov for løsninger såvel syd som nord for grænsen, mener Hans Kirk.
Han måtte dog konstatere, at det i de kommende år er småt med infrastrukturprojekter mellem Kolding og Hamborg, som for alvor kan udvide kapaciteten i Jyllandskorridoren – det gælder såvel for landevejstrafikken og godstrafikken på skinner.
Der var heller ikke umiddelbar hjælp at hente hos den slesvig-holstenske minister Jost de Jager. Han lagde nemlig ikke skjul på, at pengene skal prioriteres rigtig, og med store trængselsproblemer omkring Hamborg og en kommende Femern-forbindelse, så står infrastrukturen op til grænsen ikke højest på prioriteringslisten.
- Jeg anerkender Jyllandskorridorens vigtighed, men der er andre steder, der er hårdere ramt, når det gælder trængsel, vurderer Jost de Jager.
Til gengæld er de Jager indstillet på, at fremtidens infrastruktur skal planlægges i fællesskab mellem Danmark og Tyskland og derfor hilser han en infrastrukturkommission velkommen.
- Vi skal hurtigt i gang - den nuværende tyske vejplan gælder frem til 2015. Så jeg vil gerne tage kontakt til de to regeringer og foreslå dannelsen af en sådan kommission, siger de Jager.
Dansk støtteTrafikminister Lars Barfoed har tidligere overfor Danmarks Transport-Tidende afvist dannelsen af en permanent dansk-tysk infrastruktur-kommission, men fra politisk dansk side er tanken endnu ikke opgivet.
- Det er vigtigt, at sætte dette arbejde i gang, så vi kan få analyseret behovet og se hvilke løsninger der skal til i fremtiden, siger formanden for Folketingets trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen, der tror, at de gode argumenter for en sådan kommission vil ”sejre til sidst”.
Seniorforsker ved Danmarks Tekniske Universitets institut for transport, Ole Kveiborg, gav også sin opbakning til en dansk-tysk trafikkommission.
- Man kan blot se på, hvilken betydning regeringens infrastrukturkommission har haft. Den har udgjort en kæmpe forskel, fordi kommissionens arbejde har givet embedsfolk og politikere et bedre overordnet overblik over fremtidens udfordringer, siger Kveiborg, der tror, at en tilsvarende dansk-tysk kommission vil have samme positive effekt på beslutningsprocessen.