23948sdkhjf

Danske Havne vil skrotte isbrydere

Danske Havne mener statens isbrydere er fortidslevn, der bør skrottes sammen med den statslige isbrydningsordning, som havnene betaler til.

Danske Havne mener statens isbrydere er fortidslevn, der bør skrottes sammen med den statslige isbrydningsordning, som havnene betaler til.



Havnene har i årevis betalt store summer for at holde de tre gamle isbrydere, der ligger i Frederikshavn, sejlklare. Men isbryderne har ikke sejlet i årevis og er helt unødvendige, mener Danske Havne.

- Der har ikke været is i de danske farvande siden 1996. I dag er skibene, der besejler Østersøen, langt større og stærkere end tidligere og selv i stand til at bryde is. Havnene har desuden selv bugser- og servicebåde med stor motorkraft, der kan holde havnene sejlbare. Isbryderne er et fortidslevn, siger Danske Havnes formand Uffe Steiner Jensen.

Langtidssylting

Erhvervshavnenes kritik af isbrydningsordningen er blevet ført i en årrække. Forsvarsministeren nedsatte for tre år siden et udvalg, der skulle undersøge, om istjenesten var overflødig.

- Det er der ikke kommet noget ud af. Nu foreslår ministeriet en ny undersøgelse. Imens man undersøger, skal erhvervet hvert år betale 20 millioner kroner til det beredskab, vi ikke ønsker. Folketingets partier er enige om at fremme søtransporten af hensyn til miljøet og for at aflaste vejene for lastbiltrafik. Det er grotesk at pålægge erhvervet unødvendige omkostninger. Vi har kun et sted at sende regningen, og det er til vores kunder, siger Uffe Steiner Jensen.

Nedlæggelsen af istjenesten kræver en lovændring. Den ønsker havnene gennemført hurtigst muligt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062