Færgeflytning blev en succes
Nordjylland-Norge: Fjord Lines flytning fra Hanstholm til Hirtshals Havn har resulteret i markant passagerfremgang – men godsfremgangen blev bremset af den økonomiske krise.
Af Lars Lassen
- De sidste måneder, har vi set klare tegn på, at cargo-markedet er ved at vende, fortalte Fjord Line Danmark A/S adm. direktør Gert Balling, da Danmarks Rederiforening afholdt fokusmøde på Hirtshals Transportcenter i samarbejde med Hirtshals Havn.
Fjord Line opgav i 2008 Hanstholm Havn, hvor det norske færgerederi mente besejlingsforholdene var for dårlige i hårdt vejr. I stedet valgte man at lade ruten fra Bergen over Stavanger gå til Hirtshals Havn. En beslutning, som har resulteret i en samlet trafikfremgang på 24-25 procent i år, sammenlignet med den sidste sæson i Hanstholm.Men på cargosiden faldt flytningen sammen med finanskrisens indtog.
- Vi fik vel tre ugers drift i Hirtshals, før finanskrisen for alvor tog fat, og derfor fik vi ikke realiseret, den ventede fremgang. Men vi har støt og roligt øget fragtvolumen siden nytår og vi kan nu se, at markedet igen så småt er på vej op. Fragtomsætningen nærmer sig nu de mængder, vi havde inden krisen satte ind i midten af 2008, sagde Gert Balling.
Hvor krisen har spist af cargoomsætningen, så har Fjord Line til gengæld nydt godt krisen på passagersiden.
- I krisetider rejser kunderne ikke så langt. De vælger flytrafikken fra og holder ferie i hjemlandet eller i nabolandene. Det har bidraget til vores fremgang, men Hirtshals fylder mere i vores norske kundes bevidsthed. Vi spurgte i overvejelsesfasen vores kunder, om deres kendtskab til Hanstholm – som de jo faktisk sejlede til. Her svarede kun 20 procent ja, mens 80 procent svarede ja til Hirtshals. Det er en psykologisk faktor, der også har bidraget til passagerfremgangen, fortale Gert Balling.
Fjord Lines færge M/S Bergensfjord, der har en kapacitet på 720 lanemeter – hvilket svarer til maksimalt 350 personbiler og 840 passager eller 150 personbiler og 45 løstrailer – skal sejle omkring 30 sømil ekstra for at nå Hirtshals. Men den ekstraomkostning mener rederiet opvejes af fordelene ved en placering i Hirtshals. Her vurderer færgerederiet, at der er betydelige cargo synergier, selv om man samtidig kommer tæt på konkurrenten Colorline.
- Motorvej lige til døren gør også Hirtshals mere attraktiv, selv om det ikke har været udslagsgivende. I dag kan vi så også glæde os over, at modulvogntogene må køre til og fra Hirtshals, siger Gert Balling.
Omkring 180.000 passagerer benytter Bergen-Stavanger-Hirtshals ruten årligt. Heraf er 105.000 fra norge, men hovedparten af resten kommer fra EU. Det bliver til cirka 50.000 personbiler og 15.000 trailere på færgeruten mellem den norske Vestland og Danmark og hele Europa.
- En vigtig faktor for valget af Hirtshals Havn, har også været havens villighed til at lytte og opfylde vores behov. De millioninvesteringer, der er gennemført for at tilpasse kajanlæg og udbygge tilkørselsvejen er et solidt tegn på, at vi har en god og aktiv samarbejdspartner i Hirtshals Havn. Hirtshals Havn har ikke bare vist evne og vilje til handling, men har også en langsigtet strategi, der passer til vores udviklingsbehov, sagde Gert Balling.
På is i KristianssandSkagerrak er et barsk farvand i vinterhalvåret. Derfor var det fra starten meningen af katamaranfærgen HSC Fjord Cat kun skulle sejle på Kristianssand-Hirtshalsruten i sommerhalvåret.
Fjord Line fik dundrende succes med færgeruten, der første sæson i 2008. Det blev til omkring 250.000 passagerer og en omsætning på omkring 100 mio. kroner. Rederiet kunne allerede se en lønsom drift i 2009.
Men et bombastisk krav fra Kristianssand Havn om helårsdrift og plads til cargo på ruten – selv om katamaranfærgen er uegnet til fragt - allerede i okober , tvang sidste efterår Fjord Line til at indstille ruten indtil videre – en manøvre, der kostede omkring 50 mio.kroner.. Rederiet fik i foråret 2009 medhold i en klage til det norske Kystverket, Fiskeri- og Kystdirektoratet og ESA.
- Afgørelsen betød, at vi kunne starte ruten op med to-en-halv måneds forsinkelse. Salget for 2009 sæsonen var dermed ødelagt og der er udsigt til et betydeligt driftstab. Kristiansand Havn har samtidig meddelt, at de vil nægte Fjord Cat anløb i 2010. Vi har efterfølgende fået godkendt en sejlplan på ruten med bistand fra både Danske og Norske myndigheder, men vi forberder i øjeblikket en erstatningssag, sagde en tydeligt ægerlig Gert Balling.
ll@transporttidende.com