SAS tilbage til Vilnius
Udvikling: I lange tider har SAS lagt kræfterne i at skære ned på omkostninger, mandskab, ruter og flykapacitet. Det vil fortsat stå højt på dagsordenen, men der kan også ske positive ting.
Af Herbert Nielsen
SAS vender fra 11. januar 2010 tilbage til Litauen. Selskabet introducerer to daglige rotationer på ruten mellem Københavns Lufthavn og Vilnius Lufthavn – dels en morgen, dels en aftengang fra Købehavn.
Det vil ske med selskabets nye Bombardier ERJ-900 fly, der afløser det famøse Dash-7 Q400, som havde så svært ved at lande pænt.
- Det er oplagt for SAS at udvide med en rute til Litauen. Vilnius er et stort forretningsmarked, og er samtidig en del af vores naturlige hjemmemarked. Vi glæder os til at byde vores kunder velkommen om bord til Vilnius, siger Per Møller Jensen, marketing- og salgsdirektør i SAS i Danmark.
- Den kommende nye rute til Vilnius er faktisk den første efter den lange periode, der har været præget af den globale finanskrise. Samtidig har vi med de nye CRJ de rette fly til at åbne ruter som denne, og det kan ikke udelukkes, at der kommer flere tilsvarende i den kommende tid.
Baltisk hjemmemarkedAt kalde Litauen for en del af SAS’ ”naturlige hjemmemarked” er i virkeligheden bemærkelsesværdigt, fordi SAS netop i den aktuelle sparetid har formuleret Core SAS med fokus på Europatrafik og kerneservices.
I gamle dage – det vil sige for bare få år siden – kaldte SAS vedvarende Baltikum for en del af sit hjemmemarked, som det følte sig kaldet til at holde under sine vinger.
Det skulle ske ved at erhverve den bestemmende aktiemajoritet i de tre baltiske landes luftfartsselskaber – Estonian Air i Estland, airBaltic i Letland og endelig Lithuanian Airlines i Litauen.
Det lykkedes da også SAS at erhverve en betydelig del af aktierne i både Estonian Air og airBaltic, mens Lithuanian Airlines vægrede sig.
Lithuanian Airlines gik siden, det vil sige omkring årsskiftet, konkurs, mens ingen af de to andre baltiske partnere var villige til at lade sig fuldt opsluge af SAS.
Derfor valgte SAS i stedet at trække sig helt ud af airBaltic i 2009, mens aktieposten i Estonian Air fortsat består og er sat til salg - men til gengæld har vist sig umulig at afsætte.
Når SAS nu genopliver ideen om ”det baltiske hj emmemarked” er det måske et signal om, at man igen vil stræbe efter at få sin andel i den baltiske trafik. Og ruten fra København til Vilnius er så det første skridt på luftvejen.
Fragten glæder sigFragtmæssigt flytter den nye rute måske ikke de store mængder. Der er rum til maksimalt 200 kg fragt på de små fly, men hvis det er højtbetalende ekspresfragt, kan det alligevel bidrage pænt til succesen.
- Selvom disse fragtmængder er relativt små, er der altså gode penge at hente. Og hvis ruten fænger rent passagermæssigt, kan vi jo også håbe på at det kan bane vejen for indsættelse af større fly på ruten på et senere tidspunkt, siger Daiwa Palm, SAS Cargo sales manager Baltic, Russia, and CIS markets, i Vilnius.
- Endelig er SAS’ tilbagevenden med fly under alle omstændigheder et fint supplement til vores nuværende truckingsystem til Stockholm samt fragtkapaciteten, vi deler med DHL Aviation. Flyene giver os den ekstra fleksibilitet, der kan være afgørende for vores markedsposition, siger Daiwa Palm.