23948sdkhjf

Kunden kender målet – vi kender vejen

IStS: Tysk sværgodsservice har specialiseret sig i at betjene vindmølletransporter.

IStS: Tysk sværgodsservice har specialiseret sig i at betjene vindmølletransporter.



Af Finn Bjerremand

Med sloganet de kender målet, vi kender vejen, betjener det tyske sværgodsservicefirma IStS GmbH i Rheinau mange europæiske kunder indenfor sværgods- og specialtransporter, blandt andet for den danske vindmølleindustri.

I 1998 lagde Klaus Häfele grundstenen til International Schwergut transport Service. Virksomheden er siden vokset i takt med at antallet af transportopgaver er mangedoblet samtidig med at omfang og vægt på de enkelte transporter også er steget.

Større transporter med store mål i både længde, bredde, højde og totalvægt kræver meget forarbejde - ikke mindst når antallet af rundkørsler er stigende og transportafstandene er blevet større. Det er ikke usædvanligt, at der i dag afvikles specialtransporter fra det vestlige Europa til langt ind i Rusland.

Undervejs har de mange forskellige lande egne regler for afvikling af specialtransporter. Tag bare en sværgodstransport i Tyskland: den skal ofte afvikles i tidsrummet fra kl. 22 til 6 næste morgen, mens Frankrig kræver at præcis den samme transport afvikles i dagtimer.

- For at kunne matche alle de krav, som der bliver stillet i dag, har vi ud over højtkvalificerede personale med specialviden omkring tilladelser m.v., også ansat en ingeniør, fortæller direktør og indehaver af IStS, Klaus Häfele til Danmarks Transport-Tidende.

Vindmøller i vækst

IStS har specialiseret sig i at arrangere transporter med store vindmølledele gennem Tyskland, Frankrig, Spanien og Polen. Firmaet sørger for at få ansøgt alle nødvendige tilladelser og gennemfører strækningskontrol helt frem til vindmøllesitet.

Vejene skal måske udbygges og forhindringerne kan f.eks. også være elektriske tråde, lysreguleringer og bl.a. jernbaneoverskæringer - men det tager IStS sig af.

IStS med voksevræk

IStS har sit hovedkvarter op ad grænsen til Frankrig og har desuden egne afdelinger i henholdsvis Irun, Spanien samt Warszawa, Polen. I de øvrige lande i Europa løser IStS opgaverne ved at trække på et netværk af gode kolleger.

IStS GmbH råder i Rheinau over 58 medarbejdere, 50 BF2 følgebiler og sammen med Becher i Duisburg råder IStS over yderligere 20 BF3 følgebiler. I Spanien har selskabet 13 medarbejdere og i Polen otte ansatte.

fba@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063