Mindre lir på lastbiler
Danske vognmænd sparer på krom og plyds på grund af Finanskrisen.
- Der bliver længere og længere mellem de speciallakerede lastbiler med lygter nok til at oplyse en større provinsby, og langturschaufførerne må indstille sig på mindre luksus i kabinen. Vognmænd efterspørger nu i stigende grad lastbiler blot med standardudstyret.
Det fortæller direktør i Finans Nord, Tommy Svendsen.
- Der er ingen tvivl om, at finanskrisen har lagt en dæmper på efterspørgslen efter ekstraudstyr til trækkere. Før så vi ofte ombygninger, lakeringer og ekstra udstyr for mellem 50-200.000 kr., men det er der skåret kraftigt ned på nu, siger han.
Udvendigt er det dyre ombygninger, speciallakeringer, horn og lygter, sparekniven har skåret ned på – inde i kabiner er det ofte slut med fladskærme, mikroovne, spejle, plys og læder.
Danmark stadig i top- Tidligere ville vognmændene med 2-10 trækkere gerne gøre lidt ekstra for deres chauffører, men krisen har presset mange til at droppe den forkælelse. I stedet vælger de standardmodellerne, siger Tommy Svendsen, der samtidig understreger, at standarden er ret høj i Danmark.
- Niveauet er højt herhjemme, og kaffemaskine, køleskab og aircondition er faktisk standard, så der er nok ikke grund til helt at fortvivle.
Det er primært hos de mindre vognmænd, Finans Nord mærker ændringerne. Det skyldes, at vognmænd med mange lastvogne heller ikke tidligere udstyrede lastbilerne med ekstra udstyr. Til gengæld kan de helt små vognmænd, der kun har én trækker, fortsat finde på at lægge ekstra kroner i til udstyr.
- Hvis økonomien er til det, gør de det gerne. De kører ofte selv vognen, det er deres egen arbejdsplads, så udstyret er til dem selv, fortæller Tommy Svendsen.
Han mener i øvrigt, at fraværet af luksus i kabinen betyder, at chaufførerne efterspørger mere luksus på rastepladserne.
- Vi har da også erfaret, at flere rastepladser er i gang med at opgradere deres pladser med gode chaufførfaciliteter, slutter Finans Nords direktør.