John's Special Transport rykker op
John "Special Transport" Rasmussen i Hedehusene har netop fået leveret sin første Scania lastvogn.
Det sker efter 33 år i branchen med andre mærker. Valget faldt på en Scania R 560 med tandemtræk, og det er der flere grunde til:
- Hvis jeg skal sætte tal på beslutningen om at vælge Scania, talte hurtig levering og korrekt specifikation ca. 50 procent og chaufførens ønske ca. 50 procent, siger John Rasmussen.
John Rasmussen er også god til at regne på andre områder, og det er faktisk årsagen til, at der "kun" står John's Special Transport på døren af otte røde lastbiler.
- Det startede med et fejeblad i 1976 som selvstændig hos Camoni. Der kørte jeg frem til 2000, hvor jeg startede for mig selv. Siden har jeg udvidet med cirka en bil om året, men det er jo gået så stærkt i de senere år, at det var fristende at investere i endnu mere materiel. I dag, hvor det går knap så stærkt, er det nu rart, at der ikke står en stribe "arbejdsløse" biler ude i gården.
Medlem af blokvognsklassen- Flere og flere af mine kunder skal have flyttet rigtig tunge maskiner, så jeg besluttede at gå et par vægtklasser op. Samtidig fik jeg fat i en dygtig chauffør, som har kørt blokvogn i mange år, og så var det bare at kaste sig ud i det, fortsætter John Rasmussen. Chaufføren, Michael Kenzie, er bidt af en gal Scania, så på trods af det langvarige ægteskab med Volvo blev det altså til en "Södertälje-vibrator" denne gang.
- Jeg har altid kørt Volvo, men jeg ville have en trækker, der kunne godkendes til 150 tons vogntogsvægt, og det kunne Scania levere uden problemer. Scania Biler i Ishøj fandt en spritny tandemtrækker på fabrikkens lager i Södertälje til en fair pris, så den snuppede jeg, fortæller vognmanden.
Bilen var egentlig bestilt af en islandsk kunde, men det er jo ikke gået så godt på Island på det seneste. Bilen endte i stedet i Danmark, hvor den nu er sat i drift med en 4-akslet Goldhofer bloksættevogn efter sig.
De otte biler hos John's Special Transport klarer et bredt udvalg af kørselsopgaver - fra transport af en enkelt personbil på et fejeblad til kørsel med næsten 50 tons tunge entreprenørmaskiner på den nye blokvogn.
- Det nye vogntog har en tilladt totalvægt på 73,6 tons ved 60 km/t, hvor den laster 48,6 tons. Jeg valgte dog at få trækkeren godkendt til 150 tons vogntogsvægt, så jeg kan bruge den til endnu større blokvogne, hvis eller når behovet opstår, siger John Rasmussen.