23948sdkhjf

Sund vej eller tung vej

Den mad, man kan købe, når man er på farten på de danske motorveje, er den direkte vej til overvægt og forringet trafiksikkerhed.

Den mad, man kan købe, når man er på farten på de danske motorveje, er den direkte vej til overvægt og forringet trafiksikkerhed.



- Hvis vi skal vælte den franske hotdog af pinden, skal chaufførerne have mulighed for at købe noget sundt, der smager godt. Indpakningen skal være praktisk. Det nytter ikke noget med en sandwich, hvor det løber ned af armene, når man spiser den. Så skal maden være til at få fat i, og den må ikke være dyrere, end det chaufførerne ellers køber. Hvis de betingelser er opfyldt, tror jeg godt, vi kan vende chaufførerne til at spise anderledes, men det bliver et langt sejt træk.

Ordene stammer fra chauffør Anker Brink fra Toftlund, der til daglig kører for SPF.

Chauffører kan ikke vælge den sunde kantine, når de er på farten. De må tage til takke med rastepladsernes cafeteriaer og kiosker, hvor der fortrinsvis sælges fastfood og sandwich med mange kalorier.

Men nu er der et alternativ på vej. En gruppe chauffører har i projektet SundVej været med til at udvikle en række sunde og velsmagende retter, samt en speciel emballage som let at håndtere i lastbilens førerhus. Hovedretterne kan chaufføren varme i mikroovnen.

Resultaterne af projektet blev præsenteret hos DHL i Stilling under overværelse af fødevareminister Eva Kjer Hansen (V).

Sund levevej er lig med trafiksikkerhed

Ordentlig mad er vigtig for chaufførernes helbred og for trafiksikkerheden. Lastbilchauffører på sund kost reagerer hurtigere i trafikken end chauffører, der har fastfood som brændstof. Det var et af resultaterne af en dansk undersøgelse, som blev gennemført sidste år. Undersøgelsen viste også, at chaufførernes blodtryk og kolesteroltal faldt markant efter blot 12 dage på sund kost.

Resultaterne blev udgangspunktet for SundVej – et projekt, hvor brugerne langt hen ad vejen selv har siddet i førersædet. I samarbejde med blandt andre fødevareproducenter, cateringfirmaer, producenter af emballage og tankstationsejere har chaufførerne udviklet ”Build-a-meal”. Chaufføren samler selv det, han skal spise i løbet af dagen – med et hovedmåltid og 2 mellemmåltider.

SundVej giver også chaufførerne mulighed for at få rørt sig. Motionskonceptet ”Fit-to-drive” kan passes ind i hverdagen og sikrer, at chaufføren kan få rørt kroppen uden at komme til at svede. Til konceptet er knyttet sundhedstjek og samtaler med en coach, der tilsammen skal motivere chaufføren til at vælge en sundere livsstil.

Ikke helt i mål

Men selv om SundVej-projektet slutter nu, så er projektet ikke nået helt i mål. For selv om chaufførerne står klar til at købe maden og tankstationer og rastepladser gerne vil sælge konceptet, så er der endnu ikke fundet en producent, der vil stå for build-a-meal-konceptet.

Projektet er hidtil delvist finansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsen samt medfinansieret af TSU Transportsektorens Uddannelsesfond (3F og ATL). Men der er ikke penge til at videreføre projektet.

- Hvis vi kan finde midler, vil vi gerne fortsætte, siger projektleder Malene Stub Selmer fra Primus Motor.

Sund rasteplads

Udover mad- og motionskonceptet har SundVej også sendt et forslag til en ny type sund rasteplads til Vejdirektoratet med sunde madtilbud og mulighed for motion på rastepladsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063