Filterkassen er tom
DTL: Der er ingen støttepenge til de mange Euro3 lastvogne, der skal have eftermonteret partikelfilter inden miljøzonekravene skærpes til sommer.
Fra 1. juli 2010 er lastvogne med Euro3-motorer ikke længere velkomne i miljøzonerne i København, Odense og Aalborg. 1. september bliver de også udelukket fra Århus, når den store østjyske kommune indfører en miljøzone i byen.
Hvis lastvognene eftermonteres med partikelfilter, så er de dog stadigt velkomne i miljøzonerne.
Men danske vognmænd har ikke længere udsigt til at kunne få støtte fra staten til den kostbare eftermontering, der ofte koster et sted mellem 30.000 og 70.000 kroner per lastvogn. Miljøstyrelsens pulje med tilskud til partikelfiltre er nemlig tømt og støtteordningen lukkes. Det meddelte styrelsen i går 25. november.
- Derfor skal DTL endnu en gang opfordre regeringen til at fylde flere penge i puljen, så flere vognmænd kan montere partikelfiltre på deres lastbiler, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Hidtil har vognmænd fået op til 15.000 kroner i støtte til eftermontering af partikelfiltre, der nemt løber op i 60-70.000 kroner pr. filter.
Utilstrækkelig puljePuljen var på 60 millioner kroner, og den har som ventet vist sig ikke at være tilstrækkelig til at dække behovet.
- Politikerne har tidligere tilkendegivet, at puljen ville blive genopfyldt, hvis den løb tør. Det skete da også i 2006 med aftalen om Finansloven for 2007, hvor der blev tilført yderligere 30 millioner kroner. Nu må politikerne træde til igen og finde flere penge, kræver DTLs direktør.
DTL har beregnet, at der kan komme til at mangle helt op til 120 millioner kroner i tilskud frem til 1. juli 2010, hvor alle Euro 3 lastbiler og busser skal have monteret partikelfilter for at kunne køre ind i landets miljøzoner
Miljøstyrelsen har oprettet en venteliste for ansøgere om tilskud. Nogle af de bevilgede tilsagn bliver måske ikke udnyttet af alle, og det betyder, at andre ansøgere kan få tilsagn i stedet for.