Opbakning til landtransport
EU-konference lagde sporene for de næste årtiers transportpolitik.
- Transportpolitikken skal tilbage til transportministrene, sagde Kommissionens generaldirektør for transport og energi, Mattias Ruete, på en konference om fremtidens transport, som Kommissionen og det svenske formandskab forleden holdt.
Ruetes ord var ikke til at tage fejl af, mener Dansk Transport & Logistik, der var repræsenteret ved EU-chef Søren Hyldstrup Larsen: politik, der har betydning for transport og logistik i EU skal ikke bestemmes af ministre for miljø eller skatter og afgifter eller arbejdsmarked eller andre. Transportpolitikken skal bestemmes af transportministrene, og den politik skal anerkendes som et væsentligt bidrag til EUs vækst og beskæftigelse.
- Konferencen bekræftede endnu engang, at vi kender de udfordringer, vi står over for i transportpolitikken: olieforsyning, alternative drivmidler, CO2, en ældre befolkning, flere folk i byer, større krav til mobilitet osv. Men den viste også, at vi stadig står over for store udfordringer med at løse problemerne og samtidig fastholde en økonomi i EU med vækst, beskæftigelse og mobilitet, siger Søren Hyldstrup Larsen, der betegner Ruetes udtalelser som et ”råb om hjælp”.
- De er også trætte af at skulle have ansvar for et erhverv, der holder økonomien i gang, men som ofte blot bliver betragtet, som noget der blot kan beskattes og begrænses.
Søren Hyldstrup Larsen betegner det som en fornøjelse at høre Kommissionens opbakning til landtransporten og at den må forventes at forblive den foretrukne transportform.
- Derfor skal transportpolitikken også handle om at gøre vejtransport bedre. Samtidig var der et klart fokus på behovet for investeringer i infrastrukturen for at fastholde infrastruktur af kvalitet i EU, siger DTLs EU-chef.
Hvidbog på vejKonferencen var afslutningen på den høringsproces, som har været i gang i løbet af 2009. DTL har i sit bidrag til debatten – udarbejdet sammen med DTLs søsterorganisation Sveriges Åkeriföretag (SÅ) – netop fokuseret på, at transport skal ses som en afledt effekt af anden økonomisk aktivitet. Med andre ord: vi kører ikke for sjov.
DTL og SÅ understreger også, at det Indre Marked for transport må udvikles og harmoniseres.
- Et kludetæppe af små nationale markeder skal undgås, både hvad angår anvendelse af regler og kontrol med reglerne. Kun på den måde kan den frie konkurrence sikres,” påpeger Søren Hyldstrup Larsen.
Kommissionen vil – når den nye Kommission er udnævnt – komme med sin Hvidbog om en fælles transportpolitik for de næste 10 år. Hvidbogen vil være en slags arbejdsprogram for Kommissionen i den 10-årige periode. EUs transportministre vil på deres rådsmøde i december forsøge at blive enige om konklusioner som deres bidrag til Hvidbogen.