Transporten får en central placering på EU’s dagsorden
DI-Transport hilser øget EU-politisk fokus på transporten velkommen, men er bekymret over skrappe klimamål.
EU er i fuld gang med arbejdet med at erstatte den gamle hvidbog for transporten fra 2003. DI Transports direktør, Michael Svane, overværede et formøde om fremtidens transportpolitik i EU i Bruxelles i slutningen af sidste uge.
- Det tegner sig et billede af en langt mere samlet EU-politik på transportområdet, hvor alle transportformer ses som en del af helheden. Transporten er på vej til at blive et af det store centrale politiske områder i EU og det er meget glædeligt. Der er to hovedtræk ved den nye EU-politik på transportområdet, der tegner sig allerede nu. Den ene er fokus på transportens CO2-udledning, hvor man ønsker kraftige reduktioner. Det andet, er at der er udsigt til en langt mere politisk transportpolitik, hvor man fokuserer på helheden. Dermed gør man op med den gamle hvidbog, hvor man ønskede at favorisere bestemte transportformer – eksempelvis inden for godstransporten, hvor jernbanen fik en særstilling, fortæller Michael Svane.
Han erkender, at ambitionen om at øge intermodaliteten langtfra er opgivet.
Helt urealistiske klimamål
Stærke kræfter lagde op til at Europæisk transport skal være helt CO2-fri fra 2050.
- Det er et helt urealistisk mål, som især luftfarten og søfarten protesterede voldsomt imod. Landevejstransportens repræsentanter var mere forsigtige, men udtrykte dyb skepsis. Det er beklageligt, at den slags urealistiske mål får lov til at sætte dagsordnen. Især, når man fra miljøkredse er totalt afvisende over for mindre, men væsentlige skridt mod en mindre klimabelastning, som eksempel modulvogntog, siger Michael Svane.