23948sdkhjf

Årsdag for indførelsen af MVT

I morgen er det et år siden at de første modulvogntog kunne rulle lovligt ud på et begrænset udsnit af de danske veje.

I morgen er det et år siden at de første modulvogntog kunne rulle lovligt ud på et begrænset udsnit af de danske veje.



Forsøget, der løber i 5 år regnet fra 2008, var på forhånd dømt ude. Tilsyneladende er det dog forløbet godt og Danmarks Transport-Tidende har spurgt Thorkil Andersen, der er direktør for Frode Laursen A/S om hans syn på sagen.

Frode Laursen har med mange transportaktiviteter i både Danmark og Sverige er en af de store brugere af modulvogntog.

- Vi har fået gode erfaringer med at anvende modulvogntog i Danmark, og det glæder os vi ikke har haft trafikuheld med dem, et forhold som jo ikke mindst skyldes at vi har nogle dygtige chauffører. Det er vores klare indtryk, at de fleste andre bilister ikke har lagt mærke til at vi kører med disse lidt længere vogntog, hvilken må betyde at modulvogntoget ikke opfattes anderledes end et almindeligt lastvogntog. Egentlig forbavser det mig ikke, da modulvogntoget jo barer er en svensk lastbil, som mange ikke bemærker som en speciel lastbil, når de kører i Sverige. Vi anvender modulvogntog i hele Sverige – uden begrænsninger - og vi har derfor også kunne trække på de erfaringer vi har derfra, siger Thorkil Andersen.

- Det største problem vi har i dag, er at omkoblingspladserne og tilkørselsmulighederne til godsmodtager og godsafsender er begrænsede, noget som skader økonomien og miljøet, idet vi ofte må kører flere kilometer, når der anvendes modulvogntog, for at kunne dele vogntogene. Vi mener det er vigtigt, at folketinget får set på dette problem, hvis der er en reel lyst til at begrænse CO2 udslippet, og forbedre økonomien i erhvervet. Der er visse kommuner, som ikke har set fordelen ved modulvogntoget, og som modarbejder intentionerne, slutter Thorkil Andersen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078